کار پروژه بزرگ منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با سرعت مناسب در حال اجرا است
(last modified 1402-04-21T09:28:58+00:00 )
سرطان 21, 1402 13:58 Asia/Kabul
  • کار پروژه بزرگ منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با سرعت مناسب در حال اجرا است

فرماندار شهرستان تایباد گفت: کار پروژه بزرگ منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با سرعت مناسب در حال اجرا و به مرحله جذب سرمایه گذار نزدیک است.

مهدی دونده در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: اراضی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به همت مدیر عامل و هیات مدیره و همکاری استانداری خراسان رضوی واگذار شده، آماده سازی محدوده در دستور کار قرار گرفته و در فاز اول بیش از 250 هکتار از پروژه در حال آماده سازی است.

وی با بیان اینکه اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافته، افزود: کار حصارکشی دور محوطه به طول هشت کیلومتر آغاز شده و تلاش جریان دارد تا قطعاتی برای جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال در این منطقه آماده سازی شود.

فرماندار شهرستان تایباد استان خراسان رضوی عنوان کرد: بر اساس گفته های مدیر عامل و رئیس هیات مدیره منطقه ویژه دوغارون پیش بینی شده که پروژه طی یک سال تکمیل شود، در بازدیدی هم که به تازگی انجام شد، آثار آن قابل مشاهده بود، بخشی از دیوار محوطه که باید تحت نظر گمرک جمهوری اسلامی ایران اجرا می شد، اجرا شده، کارگاه های متعددی شکل گرفته و کار از سرعت خوبی برخوردار است.

به گفته این مقام مسول در تایباد این امیدواری وجود دارد که همزمان با آماده سازی محوطه که انتظار می رود در زمان تعیین شده صورت بگیرد، دعوت از سرمایه گذاران، جانمایی و استقرار کارخانه های متعدد هم انجام شود.

دونده اظهار کرد: از آنجا که در جمهوری اسلامی ایران کار بر اساس قوانین اجرا می شود موانعی وجود ندارد و اگر حین اجرا مشکلاتی پیش آید با هم افزایی، همدلی، خرد جمعی و مشارکت دستگاه های دولتی و بخش خصوصی رفع خواهد شد، این پروژه بزرگ حتما چالش هایی به لحاظ تامین منابع و تامین مصالح دارد اما اجرا به صورت قانونمند انجام می شود و همه از آن حمایت می کنند.

وی در رابطه با مشکلات گمرکی در طرف افغانستان و معطلی رانندگان و بار در آنسوی مرز به دلیل نبود زیرساخت ها هم گفت: گاهی ممکن است فرآیندها طولانی شود امادر گمرک دوغارون در داخل ایران مشکلی در رابطه با ورود و ترخیص کالا و بررسی ناوگان حمل و نقل وجود ندارد و زیرساخت ها در گمرک دوغارون نسبت به گمرک اسلام قلعه به مراتب بهتر و بیشتر است.

فرماندار تایباد یاد آور شد: پیرو پنجمین نشست اقتصادی مشترک با طرف افغانستان که به همراه معاون استاندار خراسان رضوی و تیم همراه وی داشتیم، تفاهمنامه ای تنظیم شد و در قالب آن، جلسه اعضای کارگروه مربوطه در مرز دوغارون انجام شد و طرف مقابل پذیرفت که تا ابتدای تابستان امسال یکسری زیرساخت های توسعه ای را در منطقه اسلام قلعه ایجاد کند مشابه کاری که طرف ایرانی در 45 متری ورودی ایران برای روان سازی ورود ناوگان، ساخت اقامتگاه و استراحتگاه رانندگان انجام داده است.

وی اضافه کرد: انتظار می رود مسوولان دلسوز در ایران و افغانستان به تعهدات خود برای بحث واردات و صادرات عمل کرده و توسعه زیرساخت ها را در گمرک اسلام قلعه در طراز با گمرک دوغارون انجام دهند،  البته اقدامات لازم در طرف ایران انجام شده و توقع این است که در طرف افغانستان هم این اقدامات انجام شود تا خدمات در خور شان هر دو طرف ارایه شود.

 

کلیدواژه