جدی 01, 1395 16:14 Asia/Kabul
  • همایش تعاملات اقتصادی افغانستان با ایران در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

همایش تعاملات اقتصادی افغانستان- ایران عصر دیروز در دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد با حضور کارشناسان اقتصادی و جمع زیادی از دانشجویان ایرانی و افغانستانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس،«محمود سیادت» رئیس «اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان» در این همایش طی سخنانی ضمن اشاره به پیشینه وضعیت سیاسی و اجتماعی چند دهه گذشته در افغانستان گفت: مردم افغانستان در طول 4 دهه اخیر با حکومت‌های متضادی مواجه بودند و با توجه به اینکه از ابتدا هم این کشور اقتصاد قوی نداشته در حال حاضر در همین حد هم که ساختارهای اجتماعی و اقتصادی آن باقی مانده از شجاعت، پایداری و تلاش مردم افغانستان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود صداقت و تلاش بازرگانان افغانستانی را ستود و گفت: افغانستانی‌ها در حوزه تجارت انسان‌های امین، صادق و زحمتکشی هستند و ایرانی‌ها دوست دارند اجناس خود را به آنان بفروشند.

این فعال اقتصادی در ادامه به حضور مهاجرین افغانستانی در ایران اشاره کرد و افزود: بسیاری از افغانستانی‌ها در حوزه تجارت و بازرگانی رشد خوبی داشتند اما متاسفانه آنگونه که باید در سایر حوزه‌ها این فرصت برای مهاجرین ایجاد نشد .

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت فعلی اقتصاد در افغانستان اشاره کرد و افزود: بعد از اینکه غربی‌ها به افغانستان آمدند اتفاقی که در آن کشور افتاد این بود که همه چیز بر اساس قانون غرب نوشته شد و این در جامعه سنتی افغانستان جواب نداد.

سیادت یادآور شد: من به یکی از مقامات اروپایی در تهران به صراحت گفتم که امیدوارم که شما این کار را با آگاهی و عامدانه با مردم افغانستان نکرده باشید که البته همه چیز نشان می‌دهد که غربی‌ها با برنامه این سیاست را در افغانستان اجرا کردند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال افغانستان در قلب آسیا است و در جایی است که هر کسی آن جا باشد می‌تواند چین و هند را کنترل کند و شاهراه‌های مهم منطقه را تحت کنترل خود داشته باشد و به همین علت است که همیشه قدرت‌های بزرگ دوست دوست داشتند که در چنین موقعیتی پایگاه و حضور قدرتمندی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به دانشجویان مهاجر افزود: مردم و دانشجویان افغانستان با کشور خود قهر نکنند هر چند که تا زمانی که در ایران باشید نور چشم و افتخار ما هستند و این را از صمیم قلب می گوییم؛ ولی افغانستان به افکار جوانان و نخبه‌های فکری چون شما نیاز دارد.

وی در ادامه به تجارت آزاد ایران و افغانستان و منافع ویژه هر دو کشور اشاره کرد و افزود: ایران می‌تواند در این حوزه با تحکیم دیپلماسی اقتصادی با هند و چین که 2 قدرت از 3 قدرت اقتصادی اول دنیا در سال 2030 خواهند بود به منافع خود دست پیدا کند.

وی ادامه داد: افغانستان هم می‌تواند با رشد بیشتر در جذب سرمایه گذاری خارجی از میان سرمایه گذاران ایرانی و غیرایرانی به اهداف و منافع خود برسد.

هاشم خانی در ادامه به رونق سرمایه گذاری مستقیم سرمایه گذاران ایران در افغانستان، به جای مهاجرت نیروی کار افغانستانی به ایران تاکید کرد و آن را مهم برشمرد.

«چشامی» عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این همایش با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی ایران و افغانستان گفت: مباحث اقتصادی می‌تواند مبنا روابط انسانی باشد و اقتصاد بهانه شده که از طیف‌های مختلف اینجا جمع شویم و با هم بحث کنیم.

وی افزود: روابط اقتصادی می‌تواند اثرات خوبی میان دو کشور داشته باشد و نگاه ما به آینده است و هدف از برگزاری این نشست این است که ما از اوضاع تجاری و پتانسیل‌ها و توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری افغانستان بیشتر آگاه شویم.

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی در ادامه به سرمایه گذاری بازرگانان افغانستانی در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: در حوزه سرمایه گذاری خارجی در ولایت خراسان بیش از 70 درصد افغانستانی‌ها هستند و ما پشنهاد می‌کنیم که سرمایه‌گذاری‌های مشترک به سمت کالاهایی که توسعه آن در بلند مدت وجود دارد افزایش پیدا کند.

انجمن علمی مطالعات افغانستان دانشگاه فردوسی مشهد، گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، معاونت پژوهشی دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ولایت خراسان رضوی و اتاق مشترک بارزگانی ایران و افغانستان از برگزارکنندگان این همایش بودند.

 

کلیدواژه