جدی 02, 1395 13:25 Asia/Kabul

در ادامه تلاش های حکومت برای محو کشت مواد مخدر در افغانستان، این بار والیان پنج ولایت غربی افغانستان که هنوزهم کشت کوکنار درآن ادامه دارد، امروز در کنفرانس (پلانگذاری محو کشت کوکنار) در شهر هرات شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،  در این کنفرانس جاوید احمد قائم معین پالیسی و هماهنگی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز حضور داشت.

 وی در ابتدای صحبت های خود از افزایش سطح کشت مواد مخدر در سال جاری (2016) میلادی  اظهار نگرانی  کرد و افزود:

بر مبنای بررسی که توسط وزارت مبارزه علیه مواد مخدر با همکاری فنی دفتر مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد صورت گرفته است، مجموع مناطقی که تحت کشت کوکنار در افغانستان قرار دارد دوصد ویک‌هزار هکتار زمین است که نسبت به سال 2015  ده درصد افزایش را نشان می دهد.

اما وی به صورت خاص از کاهش چشمگیر کشت مواد مخدر در چهار ولایت غربی افغانستان یاد کرد و افزود : کشت مواد مخدردر ولایت فراه 57 درصد، نیمروز40 درصد، غور29 درصد و هرات 27 درصد، کاهش یافته است.

در این کنفرانس همچنین دست اوردها، مشکلات و چالش ها، همچنین انتقادات و پیشنهاد هایی نیز از جانب والیان فراه، غور ، بادغیس ، نیمروز و هرات مطرح شد.

والیان شرکت کننده در این کنفرانس از نبود امکانات لازم در تخریب اراضی زیر کشت، عدم توجه حکومت مرکزی در تطبیق برنامه های موثر به دلیل معیشت برای دهاقین، نبود بودجه کافی ، کمبود نیروی امنیتی  و از همه مهمتر کنترل طالبان بر ساحاتی که مواد مخدر کشت می شود، از جمله عوامل اصلی ادامه کشت مواد مخدر یاد کردند.

محمد آصف رحیمی والی هرات ضمن بر شمردن شماری از کمبودی ها، همچنان افزود که در سال روان حدود 208 هکتار زمین در هرات مواد مخدر کشت شده است. وی همچنان از وجود بیش از 60 هزار معتاد در ولایت هرات و افزایش امار این افراد در این ولایت به عنوان یک منطقه مرزی اظهار نگرانی کرد.

در عین حال، محمد ناصر خاضع والی غور که از بی توجهی دولت طی سالیان گذشته به ولایت غور شاکی بود گفت :  در حال حاضر به غیر از پروژه نیمه تمام خوابگاه پوهنتون ولایت غور، دیگر هیچگونه پروژه‌ی انکشافی در این ولایت جریان ندارد.

وی از کمبود نیروهای امنیتی در مقابل 8500 مخالف مسلح دولت در این  منطقه‌ی کوهستانی افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین عوامل نا امنی و کشت مواد مخدر در ولسوالی های غور یاد کرد.

محمد آصف ننگ والی فراه نیز از کشت و قاچاق مواد مخدر در این ولایت غربی اظهار نگرانی کرد و افزود: توجه دولت افغانستان باید به کشاورزان و زمین‌داران بیشتر از گذشته باشد.

همچنان محمد انور اسحاقزی والی بادغیس ومعاون والی نیمروز نیز هریک با بیان دست اورد هایشان در امر مبارزه با مواد مخدر، انتقاد ها وپیشنهاد های مشابهی به مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر ارائه کردند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان فیض احمد محمدی موجود است.

 

کلیدواژه