سنبله 06, 1402 13:29 Asia/Kabul
  • تحلیل- تاکید طالبان بر گسترش همکاری تجاری و ترانزیتی با ایران
    تحلیل- تاکید طالبان بر گسترش همکاری تجاری و ترانزیتی با ایران

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان در افغانستان گفته است: افغانستان و ایران در زمینه تجارت و حمل و نقل باید تسهیلات بیشتری ایجاد کنند و از این فرصت استفاده نهایی را ببرند.

در دیدار امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان در افغانستان با هیئت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران درباره گسترش همکاری های دوجانبه اقتصادی و مسایلی همچون امنیت، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسائل مرزی بحث و گفتگو شد .در این حال متقی با تاکید بر اینکه افغانستان بازار خوبی برای کالاهای صنعتی ایران است افزود، افغانستان و ایران در زمینه تجارت و حمل و نقل ، تسهیلات بیشتری ایجاد کنند و از این فرصت استفاده نهایی را ببرند.

جمهوری اسلامی ایران همواره توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری با همسایگان از جمله افغانستان را در اولویت سیاستهای منطقه ای خود قرار داده است‌ منتهی انتقال کالاهای ایران به افغانستان عمدتا از طریق کانالهای غیر رسمی و قاچاق صورت می گیرد که با اهتمام‌ افغانستان باید در مسیر قانونی و براساس روابط دوحانبه صورت بگیرد.

"امین فرجاد" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت به طور کامل برخوردار است که نیازهای تجاری صنعتی و عمرانی افغانستان را برآورده کند. ایران و افغانستان دارای گذرگاههای مرزی متعددی هستند که می توانند به تسهیل روابط تجاری دو کشور کمک کنند اما بعضا مشاهده می شود که کالاهای ایرانی به طریق قاچاق وارد افغانستان می شود که این وضعیت باید ساماتدهی شود"

افغانستان کشوری محصور در خشکی است و تنها راههای ارتباطی ان با خارج از افغانستان راههای زمینی و هوایی است که به دلیل مشکلات ناوبری هوایی عملا از این ظرفیت نمی توانند استفاده کنند. بنابرابن تنها راه ارتباط تجاری افغانستان با بازارهای جهانی راههای زمینی است که عمدتا از دو مسیر پاکستان و جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد. راههای مواصلاتی افغانستان با پاکستان نیز به دلیل اختلافات طالبان با اسلام آباد همواره به عنوان ابزاری دردست پاکستان علیه این گروه مسدود می شود بنابراین بهترین و امن ترین و دایمی ترین راه مواصلاتی افغانستان در دوره های مختلف مسیر ایران است. که در سالهای اخیر با فعال کردن بندر بین اللملی چابهار، افغانستان از طریق این بندر و دریای عمان با بازارهای حهانی متصل شده است.

"اکرم عارفی " کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"راه مواصلاتی افغانستان به بندر چابهار در ایران نه تنها افغانستان را از حصر خشکی خارج کرد بلکه ظرفیتهای بسیاری را برای خارج شدن از فشارهای مواصلاتی سایر کشورهای همسایه افغانستان ایجاد می کند. انتقال امن و سهل و ارزان کالا از طریق بندر چابهار به تجار افغانستان و صاحبان صنایع این کشور کمک می کند تا رابطه تجاری و همکاری های اقتصادی خود را با بازارهای حهانی توسعه دهند"در هر حال، اظهارات امیرخان مقتی مبنی براینکه تأمین امنیت سراسری در افغانستان، نه تنها به نفع این کشور، بلکه به نفع منطقه و جهان است می تواند بستر لازم را برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری در افغانستان فراهم کند.

 با توجه به اینکه طالبان درصدد است وابستگی اقتصاد افغانستان و کشاورزان این کشور به مواد مخدر را از بین ببرد جذب سرمایه گذاری و توسعه همکاری های اقتصادی میان افغانستان و بازارهای جهانی بسیار مهم و ضروری است و در این میان راههای مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران بخصوص بندر چابهار می تواند به عنوان شریان حیاتی ارتباط تجاری افغانستان با بازارهای بین المللی عمل کند. بدون تردید سفر هیات هفت نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به کابل در ادامه دیدارهای مسئولان ایران و افغانستان بیانگر اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های همه جانبه اقتصادی و تجاری است.

کلیدواژه