جدی 02, 1395 19:18 Asia/Kabul
  • دیدار وزیر دفاع آلمان از افغانستان

وزیر دفاع آلمان در سفری غیر منتظره وارد مزار شریف در شمال افغانستان شد.

هدف "اورسولا فون دیر لاین" وزیر دفاع آلمان از سفر به مزار شریف،دیدار با نظامیان آلمانی در آستانه سال نو میلادی و گفتگو با مقامات محلی استان بلخ اعلام شده است. این دیدار در حالی انجام شده است که چندی پیش پارلمان آلمان تمدید ماموریت نیروهای این کشور در افغانستان را تا آخر سال 2017 تصویب کرد.

این نیروها در چهارچوب ماموریت "حمایت قاطع" ناتو به آموزش و مشاوره نظامی به نیروهای امنیتی افغانستان می‌پردازند.در حال حاضر 980 سرباز آلمانی در افغانستان حضور دارند که این تعداد در سال 2017 تغییر نمی کند. دیدارغیرمنتظره وزیردفاع آلمان از افغانستان درحالی است که پس از حمله تروریستی به کنسولگری آن کشور در شمال افغانستان در ماه نوامبر گذشته،آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با فشار احزاب مخالف برای پایان دادن به حضور این کشور در افغانستان مواجه شد.

بدنبال این حمله تروریستی که شش تن کشته و بیش از 100 نفر هم زخمی شدند،مسئله تداوم حضور نظامیان آلمانی در افغانستان با نگرانی و اعتراض هایی در آلمان مواجه شد. دولت آلمان که عضو ناتو و متحد آمریکا در جنگ به اصطلاح تروریسم در افغانستان است،برای تمدید حضور نظامیان خود در این کشور با فشارهای ناتو و کاخ سفید مواجه است.

آمریکا درتلاش است که با استفاده از شیوه های مختلف،ویترین ائتلاف علیه تروریسم در افغانستان را حتی در شرایط کنونی که حدود دوسال است عملیات رزمی نظامیان خارجی در این کشور خاتمه یافته،حفظ کند. آلمان که حدود هزار نظامی خود را در افغانستان نگه داشته،در چارچوب ماموریت حمایت قاطع ناتو در این کشور برای آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغانستان فعالیت می کند.

از نظر آمریکا،چنانچه متحدان این کشور از جمله آلمان بخواهند مشارکت خود در ماموریت حمایت قاطع در افغانستان را متوقف کنندو همه نظامیان خود را از این کشور خارج کنند،ضمن آنکه مسئولیت های بیشتری مطابق این ماموریت بر عهده کاخ سفید خواهد بود،ائتلاف ضد تروریسم واشنگتن در افغانستان در دوره خاتمه عملیات رزمی نظامیان خارجی دچار فروپاشی خواهد شد. اگر چه کارشناسان می گویند،ائتلاف ضد تروریسم آمریکا در افغانستان در پایان سال 2014 و با اعلام پایان ماموریت رزمی نیروهای خارجی خاصیت خود را ازدست داده است. در چنین شرایطی است که دولت آلمان بیش از آنکه انگیزه حضور در افغانستان برای مشاوره و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان داشته باشد،تمایل دارد که به دولت کابل سلاح و تجهیزات نظامی بفروشد.

درچنین شرایطی،توافقنامه همکاری راهبردی افغانستان و آلمان زمینه مناسبی برای اجرای برنامه برلین برای افزایش سهم خود دربازار تسلیحاتی افغانستان است. به خصوص آنکه در حال حاضر برخی کشورهای بزرگ غربی و غیر غربی تلاش می کنند که نقش و نفوذ خود در بازسازی توان دفاعی افغانستان را افزایش دهند.

کلیدواژه