سنبله 19, 1402 16:49 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: تولید «متامفتامین» در افغانستان افزایش یافته است
    سازمان ملل: تولید «متامفتامین» در افغانستان افزایش یافته است

سازمان ملل در گزارش جدید خود اعلام کرده که به رغم کاهش تولید تریاک، افغانستان به سریع‌ترین تولیدکننده متامفتامین (شیشه) در جهان تبدیل شده است.

به گزارش رادیو دری، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) با انتشار گزارشی  اعلام کرد که افغانستان سریع‌ترین تولیدکننده متامفتامین (شیشه) در جهان است.

سازمان ملل گزارش داده که قاچاق متامفتامین در افغانستان و کشورهای همسایه نزدیک به ۱۲ برابر افزایش و کشف مواد مخدر در پنج سال از ۲.۵ تن در سال ۲۰۱۷ به ۲۹.۷ تن در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

به گفته دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، پس از تسلط دوباره طالبان به کشور و ممنوعیت مواد مخدر در اپریل ۲۰۲۲، قاچاق هیرویین کاهش یافته است.

غاده ولی، رییس اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد تاکید کرده است که هدف این گزارش، اطلاعات حیاتی به جامعه بین‌المللی برای مقابله با تهدید فزاینده مواد مخدر مصنوعی است.

او اضافه کرده است که کشف‌وضبط متامفتامین مشکوک به منشا افغانستان در نقاطی مانند اتحادیه اروپا، شرق میانه و نزدیک، آسیای جنوب‌شرقی و شرق افریقا گزارش شده است.

بر اساس تحلیل این گزارش، پوشش مشکوک به تولید متامفتامین در افغانستان اغلب بر استفاده از گیاهی موسوم به «افدرا» متمرکز شده است که به سریع در منطقه رشد می‌کند و حاوی «افدرین» هایی است که می‌توان برای ساخت این دارو استخراج کرد.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که داروهای سرماخوردگی معمولی و مواد شیمیایی صنعتی برای تولید متامفتامین کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر هستند و بنابراین تهدیدی بسیار بزرگ‌تر به شمار می‌روند.

این در حالی است که هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در اوایل سال جاری با صدور فرمانی کشت خشخاش را ممنوع کرد و استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات را ممنوع کرده است. 

 

کلیدواژه