میزان 02, 1402 16:15 Asia/Kabul
  • سفرهای ولایتی رهبر طالبان هدف و برنامه مشخصی را دنبال نمی کند

کارشناس سیاسی-اجتماعی افغان گفت: سفرهای ولایتی رهبر طالبان در شرایطی که افغانستان با مشکلات عدیده ای مواجه است هدف و برنامه مشخصی را دنبال نمی کند.

سید اشرف سادات در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در حوزه غرب افغانستان با اشاره به سفر ملا هبت الله رهبر طالبان به زرنج مرکز ولایت نیمروز در ادامه سفرهای ولایتی و دیدارها با روحانیون و افراد با نفوذ محلی گفت: این سفرها معمولا به گونه ای بوده که رهبر طالبان از قندهار به ولایت ها رفته و گروه هایی از علما با وی دیدار می کنند و مشخص نیست که این سفرها با چه اهدافی انجام می شود و معنا و پیام آن چیست، توجه طالبان تا کنون بیشتر بر ایجاد مدارس دینی بوده و به دغدغه های مردم مانند کاهش بیکاری و فقر توجهی نشده است.

وی تصریح کرد: زمانی که دیدگاه یک گروه در یک کشور حاکم باشد این سوال ها مطرح می شود که سفرهای رهبر آن گروه تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد، آیا او با مردم، نمایندگان مردم و گروه های اجتماعی و متخصصین دیدار می کند و خواسته های اقتصادی، فرهنگی مردم را می شنود و به مسایلی که باید، توجه می شود یا خیر.

به گفته این کارشناس افغان، افغانستان نیازمند متخصصین و نیروهای کارآمد است که بتوانند در همه حوزه ها تغییرات مثبت ایجاد کنند اما موج مهاجرت دو سال قبل، بدترین نوع مهاجرت در طول ده ها سال گذشته بود که بسیاری از متخصصین، این کشور را ترک کردند.

سادات عنوان کرد: این در حالی بود که امیدواری هایی وجود داشت مبنی بر اینکه گفت و گوهای دوحه منجر به ختم جنگ ها در افغانستان شود، ساختارها به هم نریزند، متخصصین کشور را ترک نکنند، حاکمیت در اختیار یک گروه نباشد، همه در چانه زنی ها نقش داشته و رضایت نسبی برای همه وجود داشته باشد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: سفرهای ولایتی رهبر طالبان باز نیست، رسانه ها در آن حضور ندارند، پیام ها همگانی نمی شود و فقط خبرهایی در مورد آن از تلویزیون حکومتی پخش می شود و دستاوردهای آن  هم مشخص نیست.

این کارشناس افغان گفت: افغانستان نیازمندی هایی دارد که حاکمان باید به آن ها توجه جدی کنند و اگر به پدیده هایی مانند فقر، بیکاری، توسعه نیافتن زیربناها، نبود دورنمای سیاسی مشخص و نبود قانونمداری توجه نشود تبعات ناگواری دارد که تاثیرات منفی زیادی روی زندگی شهروندان خواهد داشت و روند حکومت داری را به زوال می کشاند.

سادات یاد آور شد، با حکومت فعلی، افغانستان در حال حاضر فاقد قانون اساسی است، تعیین تکلیف ها به صورت محلی و خودسرانه انجام می شود، ساختارهایی که مسایل را تفکیک کند وجود ندارد و بسیاری ساختارها و نهادها توسط طالبان منحل شده، به عنوان مثال در حال حاضر وکلای مدافع نمی توانند در دادگاه ها حضور پیدا کرده و از متهمان دفاع کنند، زنان هم به عنوان نیمی از پیکر جامعه خانه نشین شده اند. رویکرد طالبان بیشتر گروه محور است، خواسته های جمعی در نظر گرفته نمی شود، دیدگاه خود آنان به روایت حکومت داری تبدیل شده و راس هرم قدرت برای همه چیز تعیین تکلیف می کند.

وی اظهار کرد: در طول تاریخ اسلام اراده جمعی در بسیاری از مسایل حاکم بوده و شوراها وجود داشته تا پیام مردم و دردمندان را به حاکمان برسانند اما افغانستان از این ناحیه هم دچار مشکلات جدی است. دو سال هم از حکومت طالبان گذشته اما وزارتخانه ها و ادارات این حکومت هنوز از طریق سرپرستی اداره می شود.

 

کلیدواژه