جدی 05, 1395 19:06 Asia/Kabul
  • نقش آمریکا در گسترش فساد مالی و اداری در افغانستان

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان اعلام کرد کشورهای خارجی‌ به ویژه آمریکا در گسترش فساد اداری و مالی در افغانستان نقش عمده‌‌ای داشته‌اند.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری تسنیم؛ مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان با اعلام این که این کشور به ویژه از لحاظ اداری از فاسدترین کشورهای جهان است، اعلام کرد فساد اداری از جدی‌ترین چالش‌های افغانستان است که دریک‌ونیم دهه گذشته دولت کابل را با انتقاد‌ افغان‌ها و جامعه جهانی مواجه کرده‌ است.

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان تاکید کرد جامعه جهانی به ویژه غرب درحالی درباره موضوع فساد اداری بر افغانستان فشار وارد می‌کند که کشورهای غربی خودسرانه وعقد قراردادهای بزرگ بدون هماهنگی با دولت افغانستان، خود زمینه‌ساز فساد اداری در این کشور بوده‌اند.

"جان سپکو" رئیس اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان هم در گفت وگو با بی بی سی گفت: افغان‌ها فقط مسوول فساد اداری نیستند، بلکه کسانی در فساد اداری نقش دارند که برای دولت آمریکا کارمی‌کنند.

رئیس اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان افزود: این اداره تاکنون بیش از صد تبعه آمریکایی را به علت فساد مالی و اداری در افغانستان محاکمه کرده است.

اداره عالی مبارزه با فساد افغانستان نیز گزارش اداره بازرسی ویژه آمریکا برای باسازی افغانستان را تائید کرده، اما کشورهای عضو ناتو در نشست اخیر خود در بروکسل اعلام کردند ادامه حمایت از دولت افغانستان مشروط به برداشتن گام‌های جدی در مسیر مبارزه با فساد اداری در این کشور خواهد بود.

 

کلیدواژه