عقرب 27, 1402 12:46 Asia/Kabul
  • در نشست مسکو حکومت طالبان و مخالفان آنها رو در رو قرار خواهند گرفت
    در نشست مسکو حکومت طالبان و مخالفان آنها رو در رو قرار خواهند گرفت

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه کابل گفت: رو در رو قرار گرفتن طالبان و مخالفان آنها در نشست مسکو، توجه به واقعیت های جامعه افغانستان را نشان می دهد.

سید حسین هادی کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه کابل در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: قرار است نشست تازه ای در مسکو برگزار شود که با نشست های قبلی که در آن جا برگزار شده مقداری تفاوت دارد و در این نشست برخی از چهرهای مخالف حاکمیت فعلی هم حضور دارند و نماینده ای هم از امارت اسلامی در این نشست حضور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در چنین نشست های هر چقدر به واقعیت های غیر کتمان افغانستان نزدیک تر شویم و به سمت همدلی و همدیگر پذیری حرکت کنیم باعث می شود که در داخل افغانستان هم شرایط به سمت تغیرات مثبت پیش برود و اوضاع افغانستان در چنین شرایطی تغیر خواهد کرد.

این کارشناس افغان بیان داشت: مخالفان حکومت طالبان که در حاکمیت قبلی حضور داشتند، دغدغه و نگرانی های دارند و به حاکمیت فعلی اعتراض دارند و نشست مسکو می تواند آنها را با امارت اسلامی رو در رو قرار دهد تا شاید هر دو طرف به واقعیت های جامعه افغانستان نزدیک تر شوند.

هادی افزود: یکی از مشکلاتی اساسی که افغانستان در طول تاریخ خود داشته است این بوده که همیشه کشورهای خارجی در امور افغانستان مداخله و به نحوی میانجگیری کرده اند که البته در شرایط فعلی چنین میانجگیری های می تواند مفید باشد و باید از این فرصت ها برای بهتر شدن شرایط افغانستان استفاده کرد.

این استاد دانشگاه کابل خاطر نشان ساخت: هیچ کشوری در حال حاضر حاکمیت فعلی در افغانستان را به رسمیت نشناخته است ولی در عین حال تعاملات خوبی در بخش های مختلف با حکومت فعلی برقرار است ولی باید توجه داشت که این فقط بخش از واقعیت است و در شرایط فعلی همگی باید به تمام واقعیت های جامعه افغانستان توجه داشته باشند و نقش اقوام و مذاهب را در نظر بگیرند تا امارت اسلامی ابتدا به سمت مشروعیت و سپس به سمت رسمیت شناسی حرکت کند.

این فعال فرهنگی سیاسی اظهار داشت: افغانستان در طول تاریخ خود شاهد حکومت های گوناگون با گرایشات مختلف بوده ولی هر حکومتی که به سمت تمامیت خواهی حرکت کرده در افغانستان عمر کوتاهی داشته است و حاکمیت فعلی هم باید توجه داشته باشد که واقعیت های جامعه افغانستان را در نظر بگیرد و نشست مسکو و نشست های دیگری که در این زمینه برگزار می شود می تواند هم حاکمیت فعلی را و هم مخالفان آن ها را به واقعیت نزدیک تر کند.

قرار است که نشست تازه ای با موضوع افغانستان در روزهای آینده در مسکو برگزار شود؛ گفته می شود که در این نشست مخالفان حکومت طالبان نیز حضور خواهند داشت.

«ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان با اذعان بر اینکه کشورش بارها در سطوح مختلف اعلام کرده است که هیچ بحثی در مورد به رسمیت شناختن طالبان مطرح نیست، تأکید کرد: «مسکو همچنان تصمیمی برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد».

کابلوف به خبرگزاری تاس گفت: هیچ پیشرفتی وجود ندارد و این بارها در همه سطوح ممکن مورد بحث قرار گرفته است. روسیه از جمله کشورهایی است که همواره بر تعهدات طالبان از جمله تشکیل حکومت فراگیر و پایبندی آنان بر مبارزه با گروه‌های تروریستی تأکید دارد.

نماینده روسیه در امور افغانستان در گفت‌وگو با تاس همچنین اذعان داشت، مسکو و واشنگتن هیچ مذاکره‌ای درباره افغانستان ندارند.

کابلوف همچنین تصریح کرد: روسیه در مورد افغانستان به رایزنی‌های خود با چین، ایران و پاکستان ادامه خواهد داد.

کلیدواژه