قوس 09, 1402 13:07 Asia/Kabul
  • دولت پاکستان باید از تهدید طالبان دست بردارد زیرا سودی برایش ندارد

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: دولت پاکستان باید از تهدید طالبان دست بردارد زیرا تهدید آنان سودی برای دولت اسلام آباد نخواهد داشت.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به احضار سردار احمد شکیب سفیر حکومت طالبان در اسلام آباد به وزارت خارجه پاکستان و درخواست تحویل دهی عامل حمله در ایالت خیبر پختونخواه که به ادعای حکومت اسلام آباد یک افغانستانی بوده و تاکید بر اینکه حکومت طالبان نباید اجازه دهد از خاک افغانستان علیه پاکستان اقدام شود، اظهار کرد: اگر پاکستانی ها می خواهند همچنان به تهدید علیه طالبان ادامه دهند باید بدانند که نه طالبان افغانستان و نه طالبان پاکستان تسلیم تهدید آنان نخواهند شد.              

وی افزود: مشکلی که بین دولت پاکستان و حکومت طالبان پیش آمده به مساله تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) برمی گردد و زمانی که نیروهای نظامی امریکا در افغانستان حضور داشتند و دولتی که آن را دست نشانده امریکایی ها می دانستند و نیروهای تی تی پی متحد اصلی طالبان در جنگ بودند.

به گفته ملا زهی در آن زمان، هم طالبان افغانستان و هم طالبان پاکستان مورد حمایت ارتش پاکستان بودند اما پس از آنکه طالبان در دوحه قطر با امریکایی ها معامله کردند و پاکستانی ها هم در آن نقش داشتند و سپس طالبان به قدرت رسیدند، تحریک طالبان پاکستان دچار این برداشت شد که اگر در افغانستان حکومت طالبان بر سر کار آمده چرا در پاکستان چنین اتفاقی نیفتد و چرا به زعم آنان یک حکومت اسلامی در پاکستان به عنوان زیر مجموعه داعش تشکیل نشود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: پس از عملیات تحریک طالبان پاکستان علیه ارتش پاکستان (تی تی پی)، دولت اسلام آباد بر حکومت طالبان در افغانستان فشار آورد تا رهبران تی تی پی را دستگیر کرده و تحویل دهند و شرایطی به وجود آورند که منطقه دیورند امن باشد اما طالبان زیر بار این درخواست های پاکستان نرفتند.

وی بیان کرد: در کنار این، پاکستان امیدوار بود که طالبان خط دیورند را به عنوان مرز افغانستان و پاکستان به رسمیت بشناسند که طالبان حاضر به این کار نشدند، از طرف دیگر می خواست طالبان مناسبات خود را به گونه ای تنظیم کنند که منافع پاکستان را لحاظ کنند اما طالبان به این موضوع هم توجهی نکردند از اینرو پاکستان شروع به تهدید نظامی کرده اما در صورت حمله اگرچه برتری نظامی دارد اما در بلند مدت با طالبان و قوم پشتون دچار مشکلات جدی شده و امنیت ملی اش با خطر مواجه خواهد شد.

ملا زهی همچنان خاطرنشان کرد: در میان طالبان دو نگاه عمده وجود دارد؛ یکی نگاه بخش ایدئولوژیک طالبان که رهبری آن در قندهار است و دیگری بخش سیاسی طالبان که تا حدی نسبت به مسایل واقع بین تر است و در کابل قرار دارد، از نگاه رهبری طالبان راه حلی برای پاکستانی ها وجود ندارد و این بخش حامی تحریک طالبان پاکستان باقی می ماند.

وی اضافه کرد: اما از دیدگاه بخش سیاسی طالبان که بیشتر اعضای شبکه حقانی و نزدیک به پاکستان هستند اگر پاکستانی ها دست از تهدید بردارند ممکن است این بخش سیاسی موقعیت بهتری در افغانستان پیدا کرده و بخش ایدئولوژیک پاکستان را قانع کند که داشتن مناسبات دوستانه با پاکستان به نفع طالبان است.

 

کلیدواژه