قوس 10, 1402 15:57 Asia/Kabul
  • تحلیل- مصادره دارایی‌های پناهجویان اخراجی افغان از پاکستان
    تحلیل- مصادره دارایی‌های پناهجویان اخراجی افغان از پاکستان

دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که پاکستان پس از اخراج پناهجویان افغان از این کشور، دارایی‌های آنها را ضبط کرده است.

این سازمان تاکید کرد مقامات پاکستانی مرتکب تخلفات گسترده علیه پناهجویان افغان شده اند.البته پیش تر دولت پاکستان به پناهجویان هشدار داده بود که در موعد مقرر یک ماهه که برای خروج انان از  این کشور، برای نقل و انتقالات اموال خود اقدام کنند، اما بی توجهی مهاجرین غیر قانونی به این هشدار دولت پاکستان از سوی اسلام آباد  نوعی بی اعتناعی محسوب  شده است.

از این رو پلیس پاکستان از اول نوامبر، اموال و دارایی‌های پناهجویان افغان را ضبط و خانه‌های آنها را تخریب کرده است.

اسدالله بشیر کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"تردیدی نیست فرصت یک ماهه برای خروج پناهجویان غیر قانونی که دارای مال و اموال در پاکستان بودند فرصت بسیار کمی بوده است از این رو به گونه ای این اقدام دولت اسلام اباد سیاسی و در جهت اعمال فشار بر پناهجویان که در اصل بر گروه طالبان در افغانستان بوده است، محسوب می شود".

به همین دلیل  الین پیرسون مدیر آسیایی دیده بان حقوق بشر مدعی است  مقامات دولت موقت پاکستان فضایی را ایجاد کرده‌اند تا 1/7 میلیون پناهجوی غیر قانونی افغان وادار به بازگشت در شرایط خطرناک شوند.

اگر چه این اظهارات می تواند بیانگر شرایط و وضعیتی باشد که پناهجویان غیر قانونی از پاکستان اخراج شدند، اما به اعتقاد کارشناسان سیاسی محافل حقوق بشری شرایط کشورهای میزبان پناهجویان غیر قانونی را در نظر نمی گیرند و صرفا با انتشار گزارش هایی که می کوشند خود را در نزد افکار عمومی منطقه مثبت نشان دهند، موجب تلاطم اوضاع و تنش و بدبینی میان دو ملت افغانستان و پاکستان می شوند.

در این شرایط این سوال مهم از مجامع بین المللی مطرح است که در دو دهه اخیر چه عواملی باعث تشدید  آوارگی مردم افغانستان شده است؟ چرا این محافل آمریکا را که مسبب اصلی ویرانی افغانستان است به باد انتقاد نمی گیرند؟ آمریکا طی دو دهه اشغال افغانستان نه تنها اقدامی در جهت حل مشکلات مردم ان کشور صورت نداد بلکه بر آمار پناهجویان افغانستان در منطقه افزود.

احمد منصور خان کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: "بر کسی پوشیده نیست زمان اخراج پناهجویان غیر قانونی از پاکستان به دلیل فصل سرما چندان مناسب نبود، اما نباید مسئولیت های طالبان به عنوان حاکم اففانستان و همچنین محافل بین المللی و مدعیان به اصطلاح دفاع از حقوق بشر را در این خصوص  نادیده گرفت. زیرا در هر گونه انتقاد از عملکرد کشورهای میزبان مشکلات اجتماعی و امنیتی ناشی از  حضور میلیونها مهاجر نادیده گرفته می شود".

در هر حال بدون تردید، رفتار و عملکرد پلیس پاکستان در برخورد با مهاجرین غیر قانونی افغان قابل دفاع نیست بخصوص گزارش ها در مورد اینکه  پلیس پاکستان در مواردی برخی از زنان و دختران را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. با این حال دولت پاکستان اخراج پناهجویان غیر قانونی متعلق به هر کشوری را در راستای حق حاکمیت ملی خود می داند که قوانین بین المللی نیز انرا تایید می کند. به همین  دلیل پاکستان تاکید دارد که ورود و خروج اتباع خارجی حتما با ویزا صورت گیرد که این خواسته نیز خواسته ای مشروع در چارچوب موازین بین المللی است. از این رو دولت اسلام اباد انتظار دارد محافل بین المللی در جهت اسکان پناهجویان در افغانستان اقدام کنند و زمینه و فرصت حضور انان را در روند سازندگی این کشور فراهم کنند که در این راستا گروه طالبان به عنوان حاکم افغانستان با مسئولیت سنگینی در این خصوص روبرو است.

کلیدواژه