جدی 05, 1402 19:53 Asia/Kabul
  • تحلیل- سرمایه‌گذاری‌ ۱۵۰ میلیارد دلاری افغانستانی‌ها در کشورهای منطقه
    تحلیل- سرمایه‌گذاری‌ ۱۵۰ میلیارد دلاری افغانستانی‌ها در کشورهای منطقه

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد، سرمایه‌گذاران افغانستانی بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در ترکیه، امارات متحده عربی و پاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش رادیو دری؛ به گفته "نورالدین عزیزی" حکومت افغانستان می‌کوشد تسهیلاتی را برای تمامی سرمایه‌گذاران فراهم کند تا آنان بتوانند میلیاردها دلار از سرمایه‌هایشان را به این کشور انتقال دهند. عزیزی گفت: ۹۵ میلیارد دلار از این سرمایهفقط  در ترکیه است.

بدون تردید در شرایطی که افغانستان نیازمند سرمایه گذاری داخلی و جذب سرمایه گذاری های خارجی برای پیشبرد روند سازندگی است. سرمایه های افغانستانی ها در خارج از این کشور  در صورت انتقال به افغانستان بسیار با اهمیت و کارگشا است. موضوعی که بارها مورد تاکید و تایید محافل منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است. امروزه سرمایه ها برای کمک به رشد اقتصادی هر کشوری به دو بخش نیروی انسانی و سرمایه های مالی و پولی تقسیم می شود که افغانستان در هر دو بخش مستغنی است." سروش امیری" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«افغانستان کشوری غنی از منابع داخلی و همچنین سرمایه های انسانی و مالی است. مهاجران افغانستان که سال های سال است در کشورهای همسایه افغانستان کار و زندکی می کنتد دارای مهارتها و توانمندی هایی هستند. در کنار ان افغانستانی های زیادی هم هستند که به دلیل سال ها ناامنی در این کشور، در سایر کشورها سرمایه گذاری کرده اند که قطعا بازگشت این سرمایه ها کمک بزرگی به حل مشکلات افغانستان می کند».

منتهی بازگشت هر گونه سرمایه به افغانستان‌ نیازمند تثبیت امنیت به عنوان بستر ساز جذب سرمایه، تدوین و تصویب قوانین جذب سرمایه و صیانت از آن و ایجاد اعتماد در سرمایه گذاران است. کشورهایی که مقام طالبان مثال زده است مانند امارات کشورهای پیشرو در جذب سرمایه گذاری هستند که قطعا علاوه بر امنیت با اتخاذ قوانین لازم نظر مثبت سرمایه گذاران را جلب کرده اند. بنابراین اگر طالبان نیز قصد دارد سرمایه گذاری های افغانستانی های خارج از افغانستان را جذب کند، نیازمند تامین امنیت و جلب اعتماد آنان است.

در این حال به گفته "حاجی عبیدالله صدرخیل" رییس شورای بازرگانان افغان در امارات متحده عربی، برای جلب سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان، تسهیلاتی باید برای سرمایه‌گذاران فراهم شود و درخواست تجار از حکومت طالبان، امنیت، حمایت و ارائه تسهیلات بانکی است. مسایلی که طالبان برای جلب هر گونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی مد نظر قرار دهد. "محسن رویی صفت" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«طالبان بسیار تمایل دارد تا با جذب سرمایه گذاری های مختلف تحرک اقتصادی در افغانستان ایجاد کند اما اجرایی شدن این خواسته نیازمند تعامل طالبان با جامعه جهانی و توجه به حقوق شهروندی مردم افغانستان است. مردم افغانستان سخت کوش هستند و می توانند به سرعت افغانستان را بازسازی کنند اما طالبان نیز به عنوان حاکم با مسئولیت هایی همچون تعامل جهانی و توجه به حقوق مردم به خصوص زنان و دختران روبرو است تا سرمایه گذاران برای رفع نیازهای اموزشی خانواده خود با مشکل روبرو نباشند».

در هر حال، وزارت معادن و صنعت افغانستان پیشتر اعلام کرده بود که پس از روی‌کار آمدن دوباره حکومت طالبان در افغانستان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به ارزش هفت میلیارد دلار در بخش معادن افغانستان سرمایه‌گذاری و قرارداد امضا کرده‌اند که قطعا می تواند خبر خوب و دلگرم کننده ای برای سرمایه گذاران باشد اما سرمایه گذاران بخش خصوصی انتظارات و خواسته هایی دارند که طالبان بدون رعایت انها نمی توانند، سرمایه گذاری ها حتی سرمایه های افغانستانی ها را جذب کنند که بخش خصوصی تلقی می شود. 

تردیدی نیست افغانستان محلی جذاب برای جذب سرمایه گذاری های خارجی و داخلی است، مشروط بر آنکه ادعای طالبان برای تحقق آن با ایجاد بستر مناسب آن همراه باشد.

کلیدواژه