جدی 07, 1402 19:56 Asia/Kabul
  • تحلیل- مشکلات نهادهای امدادرسان برای کمک به مردم افغانستان
    تحلیل- مشکلات نهادهای امدادرسان برای کمک به مردم افغانستان

همزمان با ادامه اخراج پناهجویان افغان از پاکستان و آغاز فصل زمستان، نهادهای امدادرسان بین‌المللی از کمبود بودجه برای کمک‌رسانی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش رادیو دری؛ جنگ و درگیری در چهار دهه‌ گذشته، همراه با وضعیت نابسامان اقتصادی، تأثیرات باقی‌مانده از خشکسالی، ناامنی غذایی، بلایای طبیعی مکرر در مناطق مختلف افغانستان در یک‌سال گذشته، سبب تشدید آسیب‌پذیری مردم این کشور برای مقابله با زمستان پیش‌رو شده است و البته فصل سرمای امسال به ویژه برای جوامع آسیب‌دیده از زلزله و مهاجران تازه اخراج شده از پاکستان، وضعیت را سخت‌تر کرده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در تازه ترین گزارش خود با اشاره به اینکه 19.4 میلیون نفر در افغانستان از جمله 10.5 میلیون کودک نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، تأکید کرد که کمک به کودکان و نیازمندان افغان در سال آینده (2024) مستلزم بودجه 1.4 میلیارد دلاری است.

این صندوق سال گذشته میلادی برای تأمین نیاز نیازمندان افغان مبلغی بیش از یک میلیارد و 449 میلیون دلار تقاضا کرده بود که بر اساس آمار این نهاد فقط 34.4 درصد آن تأمین شد و تأمین 28 درصد دیگر از این بودجه تعهد صورت گرفت. 

بر اساس گزارش سازمان ملل پیش‌بینی می‌شود در سال 2024، حدود 23.7 میلیون نفر(بیش از نیمی از جمعیت افغانستان) به کمک‌های بشری دوستانه نیاز داشته باشند و از این میان 25 درصد زنان، 52 درصد کودکان، 11.8 درصد افراد دارای معلولیت و دو درصد کهن‌سالان خواهند بود.

بانک توسعه اسلامی هم روز چهارشنبه با ابراز نگرانی از وضعیت مردم بویژه زنان و کودکان بی سرپرست در افغانستان از امضای قرارداد چندین طرح با نهادهای امدادرسان در زمینه‌‌های امنیت غذایی و حمایت از بخش بهداشت و آموزش در افغانستان به ارزش 24.6 میلیون دلار خبر داد.

بانک توسعه اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای در فضای مجازی "ایکس" نوشت این پروژه‌ها از صندوق امانی بشردوستانه‌ افغانستان، زیر مدیریت بانک توسعه اسلامی تأمین مالی خواهد شد.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت پناهجویان افغان در حال اخراج از پاکستان در فصل زمستان، برنامه جهانی غذا هم گزارش داد هزاران خانواده پناهجوی افغان با دست خالی به درحال بازگشت به افغانستان هستند.

برنامه جهانی غذا ویدئویی از یک تبعه افغان را منتشر کرد که می گوید پس از 14 سال زندگی در پاکستان از این کشور اخراج شده و حتی اجازه نداشته بخش اندکی از اموال خود را همراه داشته باشد.

این مهاجر افغان که نامش ذکر نشده است می‌گوید: "ما از پاکستان چیزی با خود نیاوردیم و اکنون در فصل سرما نمیدانیم بدون دارایی و سرپناه باید چه کنیم."دولت موقت پاکستان نوامبر گذشته پس از اعلام مهلت یک ماهه، به‌طور رسمی روند اخراج بیش از یک میلیون و هفتصد هزار مهاجر و پناهجوی افغان را آغاز کرد. به گفته سازمان ملل متحد و کمیته بین‌المللی نجات، در جریان حدود دو ماه اخیر نزدیک به نیم میلیون افغان از پاکستان به افغانستان اخراج شده و یا بازگشته اند.با وجودی که نهادهای و سازمان‌های مختلف مدافع حقوق بشری بارها از مقامات پاکستانی خواسته‌اند تا در شرایط کنونی از اخراج اجباری مهاجران افغان دست بکشند، اما آن‌ها به این درخواست‌ها توجهی نکرده‌اند.

این درحالی است که «سراج الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان روز گذشته در مراسمی از کشورهای میزبان مهاجران افغان خواسته بود تا با آنها مطابق موازین بین‌المللی رفتار کنند.

بیش از چهار دهه جنگ و اشغالگری در افغانستان ، موجب مهاجرت میلیون‌ها شهروند افغانستانی شده است.به دلیل اشتراکات فرهنگی و همجواری، بیش از نیمی از مهاجران افغانستانی در پاکستان و ایران زندگی می کنند.در ماه های اخیر موضوع بازداشت، اخراج پناهجویان افغان در پاکستان و بدرفتاری با آنها به چالشی در روابط دوکشور تبدیل شده است.

کلیدواژه