جدی 08, 1395 17:44 Asia/Kabul

مصاحبه با آقای سید رفیع حسینی نماینده دانشگاه زاهدان در نمایشگاه قندهار

سوال:جناب آقای حسینی!به آخرین روز از نمایشگاه قندهار رسیدیم بفرمایید این نمایشگاه تا چه اندازه میتواند مؤثر باشد و چه تأثیری در روابط اقتصادی ایران و افغانستان خواهد  داشت؟

جواب:قرار شد که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سه حوزه با کشور دوست و برادر افغانستان و مخصوصا شهر قندهار همکاری داشته باشد.اول بحث آموزش دانشجویان افغان در دانشگاه زاهدان.دوم قرار بر این شد که بیماران حوزه جنوب غرب افغانستان که ولایات قندهار، فراه، نیمروز و ... را شامل میشود با هزینه های کمتر و کیفیت مطلوب مورد درمان قرار بگیرند و سوم کمک در ساخت بیمارستان هایی در ولایات افغانستان با حضور و مشارکت سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی.

س:جناب آقای حسینی!بنده در طول مدتی که این نمایشگاه برگزار شد با بسیاری از تجار و سرمایه گذاران ایرانی که آمده بودند صحبت کردم و آنها برای سرمایه گذاری درافغانستان از خود علاقه مندی نشان دادند و بسیار به آینده این مشارکتها خوش بین و امیدوار بودند نظر شما در اینباره چیست؟

ج:این نمایشگاه بسیار هم برای ما وهم برای دوستان ما در کشور افغانستان مفید بود.جلسات خوبی برگزار شد و تفاهماتی جهت تسهیل و سرعت بخشی به اعزام افراد جهت تحصیل در دانشگاههای زاهدان و همچنین تسهیل در روادید و ویزای کسانی که میخواهند جهت درمان به زاهدان بیایند با والی محترم قندهار انجام شد.همچنین جلساتی داشتیم با چند تن از رؤسای بیمارستانها و پزشکان زاهدان و سیستان بلوچستان داشتیم که برای درمان و تداوی بیماران به داخل افغانستان پزشک اعزام شود و قرار شد که در زمینه علمی،آموزشی و درمانی هم کمکهایی انجام شود.

س:جناب آقای حسینی!با توجه به شرایط خاص افغانستان بخصوص شهر قندهار و مشکلاتی مانند طالبان و ناامنی،توصیه شما به جوانان افغانستان بعنوان فردی که در این زمینه تجربه دارید چیست؟و آنها چگونه میتوانند از این فرصت بوجود آمده برای ارتقا سطح دانش شان استفاده کنند و خود را با علم ودانش روز دنیا تطبیق دهند؟

ج:با با زدیدی که ما از دانشگاه قندهار داشتیم شوق و اشتیاق را در بین دانشجویان مشاهده کردیم ولی متاسفانه به دلایل مختلفی از لحاظ تجهیزات و امکانات در سطح پایینی هستند که توصیه من به دانشجویان این هست که اگر در داخل شرایط مساعد نبود به کشور دوست و برادر افغانستان بیایند و در آنجا با علم و دانش نوین دنیا آشنا شوند و سپس برگردند به کشورشان و شهر و ولایت شان را آباد کنند چون ما هم در بین دختران و هم در بین پسران استعدادهای زیادی را دیدیم که علاقه زیادی برای کسب علم از خود نشان میدادند