جدی 12, 1402 11:12 Asia/Kabul
  • ذبیح الله مجاهد: هیچ تهدیدی متوجه خبرنگاران در افغانستان نیست
    ذبیح الله مجاهد: هیچ تهدیدی متوجه خبرنگاران در افغانستان نیست

سخنگوی حکومت طالبان با رد گزارش «گزارشگران بدون مرز» مبنی بر خطرناک بودن افغانستان برای خبرنگاران می‌گوید اکنون هیچ تهدیدی متوجه خبرنگاران نیست.

به گزارش رادیو دری، «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی حکومت طالبان با رد گزارش «گزارشگران بدون مرز (RSF)» مبنی بر خطرناک بودن افغانستان برای خبرنگاران اظهار داشت: اکنون هیچ تهدیدی متوجه خبرنگاران نیست، چنانکه سال گذشته به هیچ خبرنگاری آسیب نرسیده است.

گزارشگران بدون مرز به تازگی در گزارشی ویتنام، روسیه و افغانستان را خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران معرفی کرده است.

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این گزارش تصریح کرد: «متاًسفانه نهادهایی که به نام مدافعین خبرنگاران و به عنوان‌های مختلف در غرب ساخته شده‌اند، به خاطر تبلیغات علیه کشورها برای خود برنامه دارند و از همان روزنه مسائل را تحلیل و بررسی می‌کنند.»

وی افزود : «در افغانستان هیچ تهدیدی متوجه خبرنگاران نیست و در سال گذشته به هیچ خبرنگاری زیان و آسیبی نرسیده است.»

وی افزود: «متاًسفانه همین نهادها در بخش اسرائیل خاموش‌اند که در یک ماه 20 تا 30 خبرنگار جان خود را از دست دادند و مستقیماً هدف قرار گرفتند».

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است: حکومت طالبان در سال 2023 میلادی 2‍1 خبرنگار را زندانی کرد و سه خبرنگار نیز اکنون در بازداشت هستند، همچنین از زمان به قدرت رسیدن طالبان در سال 2021 رسانه‌های مستقل در افغانستان را سرکوب کرده است.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان اما می‌گوید: وضعیت بهتر شده و تنها یک خبرنگار در زندان به‌ سر می‌برد.

افغانستان در میان خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران

خبرنگاران در افغانستان در وضعیت دشواری بسر می برند و نیاز به حمایت دارند

کلیدواژه