جدی 12, 1402 13:34 Asia/Kabul
  • در خصوص حملات تروریستی مهم ترین مساله شناسایی سازمان دهندگان آن است

کارشناس سیاسی افغان گفت: در خصوص حملات تروریستی مهم ترین مساله شناسایی سازمان دهندگان آن است.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: حملات تروریستی در هر کشور توسط افرادی انجام می شود که اتباع کشوری هستند اما مهم این است که سازمان دهندگان و عاملان اصلی آن شناسایی شوند.          

وی با اشاره به اظهارات اخیر ملا محمد یعقوب سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان مبنی بر اینکه اتباع کشورهای تاجیکستان و پاکستان در حملات تروریستی در افغانستان دست دارند، عنوان کرد: مساله تروریسم در افغانستان و کشورهای همسایه آن از گذشته ها وجود داشته و اتهام زنی ها در این زمینه هم چیز تازه ای نیست، در حال حاضر هم تعدادی از اتباع کشورهای منطقه با گروه های تروریستی همکاری می کنند و اتهاماتی هم که در این زمینه به کشورهایی وارد می شود چندان دور از حقیقت نیست.

به گفته این کارشناس افغان در طول بیست سال حضور نیروهای امریکایی در افغانستان هم از افرادی به خصوص به خاطر تنگدستی شان برای اقدامات تروریستی استفاده می شد و افرادی از کشورهای مختلف به این کشور آمده و دست به اعمال تروریستی می زدند. در حال حاضر اگر چه اقدامات تروریستی در افغانستان نسبت به گذشته کاهش یافته اما هنوز وجود دارد و زمانی که کشورهای مختلف یکدیگر را به دست داشتن در این اقدامات متهم می کنند احتمالا اسناد آن را هم در اختیار دارند.

فانوس با اشاره به اینکه گروه طالبان حملات تروریستی در افغانستان را معمولا به گروه موهوم و مبهمی مانند داعش نسبت می دهد عنوان کرد: حملات مسلحانه همواره مبهم هستند و عاملان آن در مقاطع مختلف نام های خود را تغییر می دهند، کشورهای مختلف هم از آن بهره برداری می کنند، زمانی هم که یک گروه به قدرت برسد معمولا دست به حملات تروریستی نمی زند و طبیعی است که گروه های دیگر متهم به این کار می شوند. از نظر تبلیغاتی هم گروه های متخاصم حملات تروریستی را علیه یکدیگر بزرگنمایی می کنند چنانکه امریکایی ها هم کسانی را که علیه آنان دست به حملات چریکی می زدند، تروریست خطاب می کردند در حالیکه با همان ها مذاکره کردند، به تفاهم رسیدند و در نهایت حکومت افغانستان را به آن ها تحویل دادند.

وی بیان کرد: به هر صورت کسانی که دست به حملات تروریستی می زنند متعلق به کشوری هستند اما مهم این است که مشخص شود چه کسانی آن ها را تجهیز و تحریک به این اقدامات می کنند و سازماندهی آنان در کجا انجام می شود. مساله این است که همه از تروریسم ضربه می خورند و حتی در خود امریکا بزرگترین حملات تروریستی انجام شد چیزی که بدون حضور برخی جریان ها در آن کشور غیر ممکن بود اما امریکایی ها همواره دیگران و به ویژه کشورهای منطقه را متهم به تروریسم می کنند.

فانوس اضافه کرد: از گذشته ها گفته می شد که بیشتر گروه های سیاسی و مسلح در پاکستان شکل می گیرند و علیه افغانستان و منطقه سازماندهی می شوند اما پاکستان در سطحی نیست که به تنهایی بتواند این گروه های مسلح را تامین مالی کند، در عین حال از کشتار افغان ها و سرمایه گذاری های غرب در برابر شوروی بسیار بهره برداری کرد و اکنون ممکن است برخی کشورهای منطقه اقداماتی برای جلوگیری از حضور مجدد امریکا در منطقه انجام دهند.

 

کلیدواژه