جدی 15, 1402 15:28 Asia/Kabul
  • سفر هیات طالبان به  پاکستان
    سفر هیات طالبان به پاکستان

در فضای تشدید تنش در روابط طالبان و پاکستان،هیاتی از این گروه در سفر به اسلام اباد ضمن برگزاری ششمین نشست کمیته مشترک هماهنگی میان افغانستان و پاکستان، بر تعامل با یکدیگر برای حل اختلافات تاکید کردند.

هیات طالبان به سرپرستی ملا شیرین آخند والی قندهار به پاکستان سفر کرد  که معاون اطلاعات استراتژیک وزارت دفاع  طالبان هم در آن حضور داشت.

گفته می شود در این نشست در مورد حل منازعاتی که در امتداد خط دیورند میان هردو کشور به‌وقوع می‌پیوندد تصمیم‌هایی گرفته شد و درباره ارائه تسهیلاتی برای ساکنان دو طرف مرز نیز گفتگو شده است.

این در حالی است که همچنان دو ‌موضوع اختلاف اصلی یعنی مساله حضور عناصر تروریستی تحریک طالبان و اخراج مهاجران غیر قانونی افغان از پاکستان همچنان به عنوان مهمترین موضوعات مناقشه برانگیز میان اسلام آباد و کابل مطرح است.

 مولوی مفلح کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: "مهمترین موضوع مورد اختلاف میان پاکستان و افغانستان مساله خط دیورند است."

اختلافات میان کابل و اسلام آباد به اندازه ای عمیق است که قرار است مولانا فضل و الرحمن که ریاست بسیاری از مدارس دینی پاکستان را برعهده دارد و عناصر طالبان پاکستان و افغانستان طلاب مدارس وی بوده اند  با سفر به کابل به حل اختلافات  میان دو کشور کمک کند.

در این حال به نوشته روزنامه "داون نیوز"، ملا شیرین آخوند به عنوان فرستاده طالبان در سفر به اسلام‌آباد با مقام‌های اطلاعاتی و وزارت خارجه پاکستان گفتگو کرده است؛ این بدان معنا است که مهمترین موضوع در روابط دو طرف مسایل امنیتی است.

سروش امیری کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: تروریسم که بعضا ریشه در اختلافات طالبان و پاکستان دارد به عنوان معضلی جدی  برای منطقه تبدیل شده است و تا زمانی که یک همکاری جدی میان دو طرف صورت نگیرد نه تنها اختلافات پاکستان و طالبان حل نخواهد شد بلکه این نگرانی وجود دارد که ممکن است از تروریست ها به عنوان اهرم فشار بر ضد هم استفاده کنند.

در هر حال، دولت پاکستان همواره تاکید کرده است که اعضای تحریک طالبان پاکستان  از خاک افغانستان حملاتی را علیه آن کشور انجام می‌دهند؛ اما طالبان همواره این اظهارات پاکستان را رد و  تروریسم را مساله داخلی این کشور می داند  و از مقامات اسلام آباد خواسته تا عدم توانایی در تامین امنیت خود را به عهده افغانستان نگذارد.

این در حالی است که به گردن هم انداختن مشکلات امنیتی در روابط پاکستان و طالبان نه تنها گره ای از مشکلات دو طرف را  باز نمی کند بلکه هنچنان سایه تروریسم را  بر فضای روابط دو طرف و همچنبن منطقه حفظ می کند که به نفع طالبان و پاکستان و همچنین منطقه نیست اما برگزاری ششمین نشست کمیته مشترک هماهنگی میان طالبان و پاکستان در شرایط تشدید تنش میان دو طرف  نشان می دهد که دو کشور همچنان سعی می کنند مشکلات خود را از طریق سیاسی حل کنند.

پاکستان: متعهد به تعامل با طالبان هستیم

کلیدواژه