جدی 20, 1402 11:46 Asia/Kabul

ولایت قندوز امسال بیشترین شالی را در افغانستان برداشت و وارد بازار کرده است.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، مسئولان محلی در ولایت قندوز/کندز می‌گویند این ولایت به دلیل داشتن زمین‌های هموار و آب و هوای مساعد برای کشت و زراعت، در سال جاری جایگاه نخست را در برداشت برنج از آن خود کرده است و دهاقین آن بیشترین برنج را در سطح کشور از زمین‌های زراعتی این ولایت گردآوری و وارد بازار کرده اند.

عبدالغفار صدیقی نماینده ریاست زراعت آبیاری و مالداری قندوز می‌گوید بنابر تلاش‌های این اداره و دستگیری از دهاقین، حاصلات برنج در این ولایت افزایش یافته است

به گفته آقای صدیقی دهاقین ولایت قندوز در سال روان از هشت هزار و ۹۳۲ هکتار زمین ۱۲۵ الی ۱۳۰ متریک تن برنج برداشت کرده اند.

این مسئول محلی دلیل افزایش تولید برنج را طی سال روان در کندز، توزیع تخم‌های اصلاح شده و کود کیمیاوی/شیمیایی برای دهاقین این ولایت عنوان می‌کند.

فروشندگان در قندوز هم از بهتر شدن حاصلات برنج و بهای مناسب آن در بازار ابراز خرسندی کرده می‌گویند: برنج این ولایت بنابر داشتن طعم خوب، به ولایت های دیگر نیز صادر می‌گردد.

ولایت قندوز در شمال‌شرق افغانستان با داشتن زمین‌های هموار و قابل زرع و نیز آب و هوای مساعد برای کشت و زراعت از ولایت‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین تولیدات داخلی را در افغانستان وارد بازار می‌کند و مردم این ولایت نیز بیشتر مصروف کشت و زراعت و مالداری می‌باشند.

در ولایت کندز علاوه بر برنج، حاصلات امسال گندم، کُنجد و ماش نیز نسبت به سال‌های گذشته بهتر گزارش شده است.

افزایش برداشت گندم از ولایت قندوز