طالبان مدعی جایگاه منطقه ای
(last modified 1395-10-09T13:05:40+00:00 )
جدی 09, 1395 17:35 Asia/Kabul
  • طالبان مدعی جایگاه منطقه ای

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در بیانیه ای درباره طرح حذف اسامی رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل در نشست مسکو ، مدعی شد کشورهای منطقه، طالبان را به عنوان قدرت سیاسی و نظامی می‌شناسند .

وی گفت طرح حذف اسامی اعضای طالبان از فهرست سیاه دراین نشست سه جانبه ، اقدامی مناسب برای برقراری صلح درافغانستان است. وی سپس مدعی شد که کشورهای منطقه واقعیت‌های میدانی در افغانستان را درک کرده‌اند . بیانیه سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطرپس از آن منتشر شد که"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد نمایندگان روسیه ، چین و پاکستان در نشست سه‌جانبه مسکو ، برای حذف نام برخی از اعضای ارشد طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل اعلام آمادگی کردند.

ادعای سخنگوی طالبان درباره اینکه کشورهای منطقه ، این گروه را به عنوان قدرت سیاسی و نظامی پذیرفته اند ، از جمله پیامدهای منفی نشست سه جانبه مسکو است که بدون دعوت از نماینده دولت افغانستان برگزار شد.

دولت افغانستان در گذشته درباره پیامدهای منفی مداخله سایر کشورها در روند صلح افغانستان و نادیده گرفتن نقش کابل در این زمینه ، هشدار داده بود. از نظر دولت افغانستان هر تلاش منطقه ای و بین المللی برای کمک به استقرار صلح در این کشور ازطریق مصالحه با طالبان باید با مدیریت کابل انجام شود و راهکارهای خارج از این چارچوب موجب تضعیف حاکمیت ملی افغانستان و افزایش خواست های این گروه در قبال پیوستن به برنامه آشتی ملی خواهد شد.

سخنان گزاف سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر مبنی بر پذیرش این گروه به عنوان قدرت سیاسی و نظامی توسط کشورهای منطقه ، ادعایی است که واقعیت  میدانی ندارد. طالبان افغانستان در شرایطی ادعای تبدیل شدن به قدرتی سیاسی و نظامی را مطرح کرده اند که روند مبارزه با این گروه به دلایل مختلف از جمله سیاست های دوگانه آمریکا و حمایتهای پنهان پاکستان از این گروه طبق اظهارات مقامات کابل ، با مشکلات عدیده ای مواجه است. بنابراین اگر سیاست های دوگانه آمریکا و حمایت های پنهان پاکستان از طالبان متوقف شود ، شکست این گروه در افغانستان توسط ارتش این کشور امکان پذیرخواهد شد. علاوه بر این،ادعای سهیل شاهین درباره پذیرش جایگاه طالبان توسط کشورهای منطقه ، از سوی بسیاری از کشورهای منطقه به طور کامل مردود است.

برداشت اشتباه سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از اعلام آمادگی روسیه ، چین و پاکستان برای کمک به حذف نام اعضای ارشد این گروه از لیست سیاه ، به معنای پذیرش طالبان در جایگاه قدرت سیاسی و نظامی در منطقه نیست . اظهارات این سخنگو ضمن اثبات موضع افغانستان درباره تاثیرمنفی نشست مسکو بر جسارت طالبان برای طرح درخواست های بیشتر، هشداری هم به کشورهایی است که با اهداف سیاسی بدون درنظر گرفتن نقش دولت کابل در روند صلح افغانستان ، خواسته یا ناخواسته ، به برداشت واهی این گروه از توان خود دامن می زنند.

کلیدواژه