جدی 30, 1402 10:41 Asia/Kabul
  • تحلیل- توصیه روسیه به طالبان
    تحلیل- توصیه روسیه به طالبان

وزیر امور خارجه روسیه به هیئت حاکمه طالبان توصیه کرد تا با ایجاد یک دولت فراگیر، جریان‌های سیاسی را هم وارد ساختار قدرت افغانستان کند.

«سرگئی لاوروف» در نشست سالانه خبری خود که به بررسی دستاوردهای سیاست خارجی مسکو اختصاص داشت، با اشاره به وضعیت افغانستان با توصیه به طالبان برای شریک کردن جریان‌های سیاسی در ساختار قدرت گفت، تحقق وعده‌های طالبان در درجه اول، شامل ایجاد یک حکومت فراگیر می‌شود که نه تنها شامل پشتون‌ها، بلکه دیگر گروه‌های قومی و سیاسی نیز است، از اینرو فعالانه به طالبان توصیه می‌کنیم نیروهای سیاسی دیگر را به ساختار حکومتی دعوت کنند.
روسیه به همراه جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت کمک به حل مشکلات افغانستان تلاش کرده است و اجلاس فرمت مسکو نیز در همین راستا تشکیل می شود منتهی بحران سیاسی افغانستان موضوعی است که تنها به دست طالبان حل می شود که رکن اساسی ان تشکیل دولت همه شمول با مشارکت همه جریانهای قومی و مذهبی و سیاسی است.
علی خزایی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید"انحصار گرایی در قدرت تجربه ای شکست خورده در قدرت است به همین دلیل مجامع جهانی و منطقه ای همواره بر تشکیل دولت فراگیر در اففانستان تاکید دارند.
طالبان نیز در دوره اول حاکمیت خود با تجربه تلخ انحصار گرایی در قدرت مواجه شد که مجددا در حال تکرار آن است."
وضعیت افغانستان با شرایط امنیتی منطقه ارتباط مستقیم دارد و هر چه وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان بحرانی باشد بر وضعیت امنیتی منطقه بخصوص اسیای مرکزی تاثیر منفی دارد.
از اینرو یکی از نگرانیهای روسیه انتقال خشونت و تروریسم از افغانستان به کشورهای حوزه پیرامونی روسیه بخصوص از طریق تاجیکستان است.
اگر چه روسیه استحکامات نظامی خود را برای مقابله با انتقال افراط گرایی و تروریسم به حوزه پیرامونی خود در تاجیکستان تقویت کرده است اما راه اساسی را تشکیل دولت فراگیر در افغانستان می داند.
عارف اکرمی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"طالبان با اتسداد سیاسی در افغانستان و تلاش برلی انحصارگرایی قدرت درصدد است به تنهایی امور سیاسی افغانستان را در اختیار داشته باشد این در حالی است که از ارکان اساسی نظام دنوکراسی برگزاری انتخابات است که طالبان با ان مخالف است به همین دلیل مخالفان سیاسی طالبان درصدد یار گیری ضد طالبان هستتد که به نگرانیها در مورد تشدید بحران امنیتی در افغانستان می افزاید."

در هر حال، وزیر امور خارجه روسبه در حالی به طالبان توصیه می کتد که به سمت تشکیل دولت فراگیر حرکت کند که نگران تشدید اوضاع امنیتی افغانستان و تاثیر ان بر حوزه پیرامونی روسیه است.
در این حال سو استفاده کشورهای غربی نیز ببش از پیش شرایط را نگران کننده می کند. زیرا کشورهای غربی با حمایت از گروههای مخالف طالبان تلاش خواهند کرد بر وضعیت افغانستان و شرابط امنیتی منطقه تاثیر گذار باشند.
 یکی از الزامات شناشایی بین المللی طالبان نیز تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق شهروندان افغانستان است که دادن اجازه برای مشارکت سیاسی در سرنوشت خود مورد توجه جهانی است.
از اینرو مقاومت طالبان در برابر خواست جهانی جهت تشکیل دولت فراگیر حضور افغانستان در عرصه جهانی را به تعویق می اندازد.