حوت 23, 1402 15:23 Asia/Kabul
  • تحلیل- نگرانی از وضعیت آموزش دختران در افغانستان و الگوهای منطقه ای
    تحلیل- نگرانی از وضعیت آموزش دختران در افغانستان و الگوهای منطقه ای

سازمان ملل در مورد وضعیت اجتماعی، آموزشی و اشتغال زنان در افغانستان ابراز نگرانی و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو ) هم در تازه‌ترین گزارش اعلام کرد: دختران در افغانستان در بخش آموزش عقبگرد داشته‌اند.

بنا به اعلام سازمان ملل، افغانستان در بین ده کشوری است که بیشترین دختران محروم از مدرسه را دارد و هفتاد و پنج درصد دختران در این کشور از آموزش محروم مانده‌اند. گروه طالبان پس از بازگشت مجدد به قدرت در افغانستان، محدودیت‌های آموزشی بر دختران بالای کلاس ششم وضع کرد که از زمان وضع این محدودیت‌ها نهصد روز می‌گذرد. سال تحصیلی جدید در افغانستان کمتر از ده روز دیگر آغاز می شود اما موضوع از سرگیری تحصیل دختران بالای کلاس ششم در افغانستان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هیچ چشم انداز روشنی نیز برای بازگشایی مدارس دخترانه بالای ششم وجود ندارد.

در این میان جمهوری اسلامی ایران، برای کمک به رفع مشکل ادامه تحصیل دختران دانشجو در افغانستان اعلام آمادگی و پیشنهاد خود را در این زمینه اعلام کرده بود. دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همزمان با تصمیم طالبان در پیامی در فضای مجازی نوشته بود: «در دیدار با سرپرست سفارت افغانستان در تهران، مواضع ایران را به مقامات افغانستان در خصوص تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های این کشور اعلام کرد».

"سید رسول موسوی"با اشاره به تعلیق دانشجویان دختر در افغانستان اعلام کرد، «در این دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مساعدت به رفع مشکلات ادامه تحصیل دختران به طرق مختلف به ویژه به صورت برخط و استفاده از زیرساخت‌های موجود در ایران اعلام کردم».وضعیت اجتماعی اموزشی و اشتغال دختران و زنان در جمهوری اسلامی ایران زبان زد مجامع جهانی است که تحسبن جهانیان را بر می انگیزد. با توجه به اینکه افغانستان در حوزه تمدنی ایران قرار دارد، اختلاف فاحش در وضعیت زنان و دختران و محدودیت های اعمال شده برای آنان از سوی طالبان، برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست.

در این زمینه "عارف اکرمی " کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید؛"نگاه طالبان به مساله زنان ناشی از نگاه انحصارگرایانه آنان است که در مقوله فقهی و اسلامی نیز نمی گنجد و این در حالی است که در بسیاری از گزارش ها اشاره شده است که دختران رهبران طالبان در خارج از کشور از جمله در قطر و پاکستان تحصیل می کنند".

جمهوری اسلامی ایران کشوری اسلامی است و در بیش از چهار دهه گذشته متناسب با آموزه های اسلام در جهت کمک به رشد و تعالی جایگاه زنان و دختران تلاش کرده است. زنان و دختران در ایران با حفظ شعائر اسلامی از جمله حجاب در همه مشاغل اعم از نمایندگی محلس پزشکی وکلا استاد دانشگاه معاونت رییس جمهور ریاست مراکز مختلف مالی صنعتی و تجاری و همچنین ورزشی حضور پر رنگ دارند.

براساس آمارهای رسمی ارایه شده مسائل بهداشتی و درمانی در سطح عالی نه فقط برای زنان ایرانی بلکه برای زنان مهاجر در سطح عالی عرضه می‌شود. در این حال ۶۰ درصد معلمان و ۴۰ درصد پزشکان متخصص در جمهوری اسلامی ایران را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین مجوز‌های کسب و کار خانگی و وام‌های اشتغال برای زنان تنها در دو سال گذشته ۲۵ برابر، و در سال گذشته دو درصد به فرصت‌های شغلی زنان اضافه شده است.در برخی از سالها نیز امار قبولی دختران در کنکور دانشگاهها از پسرها فراتر رفته است.

به همین دلیل برای مردم افغانستان به خصوص زنان و دختران قابل پذیرش نیست که در کشور اسلامی همجوار افغانستان زنان و دختران در شرایط کاملا متفاوتی زندگی کنند. شرایطی که به آنان اجازه رشد در امور اموزشی اشتغال و سطوح مدیریتی را به طور کامل می دهد. در واقع شرایط زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که در پرتو اموزه های اسلامی موفق به رشد در همه زمینه ها شده و توانسته اند در بخش های علمی فناوری و ورزشی جز پشتازان در عرصه بین المللی نیز باشند. وضعیتی که به عنوان الگویی موفق تعالی اجتماعی زنان در سطح کشورهای اسلامی و عرصه بین المللی مورد توجه است.

کلیدواژه