حمل 10, 1403 14:34 Asia/Kabul

زنان صنعت پیشه در بدخشان از نبود امکانات تکنیکی ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، شماری از بانوان بدخشانی که با استفاده از فرصت های پیش آمده به صنعت قالین بافی رو آورده اند می‌گویند: از امکانات خوبی بهره‌مند نیستند و بنابر نبود ماشین آلات و عدم دسترسی  به وسایل تکنیکی، ناگزیر صنایع دستی را جهت شستشو به کابل بفرستند.

تهمینه ،مربی یک سنتر قالین بافی در فیض‌‌آباد مرکز ولایت بدخشان می‌گوید: درصورتی که حکومت و نهادها از آنان حمایت کند سنتر و کلاس های جدید آموزش قالین بافی را در ولسوالی های دیگر ایجاد می‌کند.

عبدالعلی رئیس اتحادیه قالین بافان بدخشان می‌گوید: با فعال سازی ۱۲ سنتر در چهار ولسوالی از جمله کشم، تشکان،بهارک و شهر فیض‌آباد، برای بیش از ۳۵۰ بانو زمینه کار مساعد شده است .

به گفته او طی سه سال اخر علاقه‌مندی زنان به حرفه قالین و صنایع دستی بیشتر شده، اما نبود ماشین قیچی و وسایل شستشو و نیز بی علاقگی مسئولین نسبت به این صنعت از چالش‌های عمده سد راه آنان به شمار می‌رود.

ذبیح الله امیری رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان صنایع دستی و حرفه بافندگی را یکی از فرهنگ های بومی مردم بدخشان خصوصاً ولسوالی‌های مرزی این ولایت دانسته می‌گوید: زمانی ولایت بدخشان مخزن پرورش کرم ابریشم بود که مردم از آن در صنعت بافندگی کار می‌گرفتند.

ثمر الدین رحمانی مدیر عمومی تشبثات ریاست صنعت و بازرگانی بدخشان می‌گوید: حرفه قالین بافی در این ولایت هنوز به شکل ابتدایی کار گرفته می‌شود و آنان طی تفاهم با برخی از موسسات خواهان فراهم سازی امکانات فنی وتکنیکی جهت رشد این صنعت برای بانوان قالین بافی شده اند.

انتقاد زنان تجارت‌پیشه از رکود بازار صنایع دستی در افغانستان

کلیدواژه