حمل 14, 1403 13:13 Asia/Kabul
  • تحلیل-قوم گرایی افراطی عامل گسترش داعش در افغانستان
    تحلیل-قوم گرایی افراطی عامل گسترش داعش در افغانستان

بنا به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مشاور ارشد پروژه مبارزه با افراط‌گرایی مستقر در نیویورک، قومگرایی افراطی پشتونی طالبان، به داعش خراسان کمک کرده است از دیگر گروه‌های قومی افغانستان عضوگیری کند‌.

به اعتقاد «ادموند فیتون براون» از نظر عملیاتی نیز داعش خراسان میل و توانایی رو به رشدی برای حمله به خارج از افغانستان دارد.

البته این دیدگاه پیشتر نیز از سوی محافل مختلف هشدار داده شده بود اما دو عملیات گسترده تروریستی در مسکو و قندهار که گروه تروریستی داعش مسئولیت انرا برعهده گرفت باعث شد بحث تقویت موقعیت داعش در افغانستان به عنوان زنگ خطر جدی مورد توجه محافل امنیتی و سیاسی و رسانه ای قرار بگیرد.

از اینرو سی‌ان‌ان نیز در گزارش خود تاکید کرده است با توجه به جنگ اوکراین و غزه و انتخابات آتی امریکا هر چند به نظر می‌رسید تهدید داعش در حال کاهش باشد، اما حمله به سالن کنسرتی در مسکو نشان داد که خطر تروریسم و جاه‌طلبی داعش خراسان بسیار فراتر از اردوگاه‌هایی است که این گروه در کوهستان‌های افغانستان دارد.

«امین فرجاد» کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"گروه تروریستی داعش ساخته کشورهای غربی بخصوص امریکا است پس از شکست این گروه در عراق و سوریه عناصر ان در افغانستان سازمان دهی شدند و عملیات داعش در مسکو و قندهار نشان داد که گروه تروریستی داعش به عنوان نیرویی بالقوه در اختیار آمریکا است تا بتواند با استفاده از ان اوضاع امنیتی منطقه را بحرانی کند.

هر چند انحصارگرایی طالبان در قومیت و مذهب نیز در تقویت گروههای تروریستی همچون داعش در افغانستان بی تاثیر نیست.

البته سی ان ان در گزارش خود هدف آتی گروه تروریستی داعش خراسان را تمرکز فزاینده بر اروپا به خصوص رویدادهایی مانند المپیک پاریس دانسته است که امسال به ان به عنوان اهداف بالقوه نگاه می‌کند.

با این حال تردیدی نیست هدف اصلی و نهایی گروه تروریستی داعش افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و تا مرزهای چین است زیرا آمریکا تمام توان خود را بر تضعیف موقعیت راهبردی امنیتی و حتی اقتصادی رقبای خود بخصوص چین و روسیه معطوف کرده است.

از اینرو اگر چه توجه به هشدار تحلیلگر سی ان ان در مورد اهداف آتی داعش در اروپا قابل توجه و رسیدگی است اما به نظر می رسد رسانه های امریکایی بعد از گذشت دو سال از حاکمیت طالبان در افغانستان به شکل هدفمند و حساب شده در حال انتشار گزارشهایی در مورد تقویت موقعیت داعش در افغانستان هستند و می کوشند عمده عامل انرا سیاستهای انحصارگرایی قومی طالبان‌ نشان دهند.

اهداف رسانه های امریکا در این خصوص عبارت است از اول اینکه طالبان را در تامین امنیت افغانستان و مقابله با تروریستها ناتوان نشان دهند.دوم اینکه زمینه حضور احتمالی نظامی امریکا را در افغانستان توجیه کنند سوم اینکه در میان کشورهای منطقه رعب و هراس ایجاد کنند و چهارم اینکه طالبان را در مورد عمل نکردن به تعهداتش در مورد توافقنامه دوحه تحت فشار قرار دهند.

براساس این توافقنامه طالبان متعهد شده است مانع از شکل گیری گروهای تروریستی در افغانستان شود که امنیت امریکا را ممکن است تهدید کنند.

در حال حاضر رسانه های امریکا سطح تهدید را تا اروپا گسترش داده اند.در هر حال در این که انحصارگرایی طالبان در قدرت و توجه به پشتون والی در همه امور موجب ریزش عناصر طالبان و گرایش سایر عناصر غیر پشتون به داعش می شود تردیدی نیست و بارها در مورد پیامدهای ان از سوی محافل منطقه ای هشدار داده شده است اما آنچه در دیدگاههای کارشناسی و رسانه ای آمریکا در مورد داعش نادیده گرفته می شود توجه به ریشه های شکل گیری و نحوه مدیریت این گروههای تروریستی بوده که هدف آنها ناامن کردن منطقه از طریق ترانزیت تروریسم است.

کلیدواژه