دیدار سفیر چین با وزیر خارجه افغانستان
(last modified Wed, 03 Aug 2016 04:08:09 GMT )
اسد 13, 1395 08:38 Asia/Kabul
  • دیدار سفیر چین با وزیر خارجه افغانستان

وزیر امور خارجه افغانستان گفت،پکن همکاری های خود درخصوص مبارزه با تروریسم،آموزش دیپلمات ها،پزشکان،متخصصان کشاورزی ، معادن ، مدیریت حوادث غیرمترقبه وساخت منازل مسکونی ارزان قیمت را با دولت و نهادهای مختلف این کشور افزایش خواهد داد.

سفیر چین در کابل در دیدار با وزیر خارجه افغانستان بر ادامه همکاریهای پکن با کابل در بخش های مختلف، تاکید کرد. "یاو جینگ"Yao Jing در دیدار با صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در کابل گفت،پکن همکاری های خود درخصوص مبارزه با تروریسم،آموزش دیپلمات ها،پزشکان،متخصصان کشاورزی ، معادن ، مدیریت حوادث غیرمترقبه وساخت منازل مسکونی ارزان قیمت را با دولت و نهادهای مختلف این کشور افزایش خواهد داد.

وزیر خارجه افغانستان نیز در این دیدار، با ابراز خرسندی از آغاز گفت و گوهای پکن برای احداث خط آهن پنج جانبه خاطر نشان کرد،ساخت این خط آهن، در گسترش تجارت و همکاری های اقتصادی میان کشورهای منطقه بسیار اهمیت دارد. ربانی همچنین از همکاری های چین با افغانستان در زمینه های مختلف به ویژه کمک های مالی پکن به کابل،تقدیر کرد.

دولت چین از نزدیک به سه سال گذشته،بیش از گذشته توسعه روابط با افغانستان را در دستور کار سیاست های منطقه ای خود قرار داده است. چین دو سال پیش در چارجوب تحقق راهبرد افزایش نفوذ خود در افغانستان،سن یوشی سفیر سابق پکن در کابل و دهلی نو را به‌ عنوان نماینده ویژه چین در امور افغانستان منصوب کرد. دولت چین در گام دوم برای نشان دادن جایگاه افغانستان در سیاست خارجی پکن ، میزبان نشست بین المللی درباره افغانستان بود.

مقامات دولت چین،روابط با افغانستان را دارای اهمیتی راهبردی می دانند و بر همین اساس تلاش دارند تا در بخش های مختلف مناسبات خود با کابل را تقویت کنند. تفاهمنامه همکاری‌ نظامی و امنیتی میان چین و افغانستان با هدف افزایش توان عملیاتی و اطلاعاتی نیروهای افغان در سال گذشته نیز با همین هدف امضا شد .

تصمیم جدی پکن برای مشارکت و همکاری با دولت افغانستان درخصوص مبارزه با تروریسم،روند بازسازی مشتمل بر تاسیسات نظامی و غیر نظامی و همچنین ایفای نقش در روند صلح ، حاکی از راهبرد چین برای افزایش نفوذ خود در افغانستان به دلیل برنامه طولانی مدت آمریکا و ناتو برای ادامه حضور در افغانستان است. البته دولت افغانستان در حال حاضر درصدد است از رقابت موجود بین قدرت های بزرگ شامل روسیه و چین با آمریکا در جهت تامین منافع خود استفاده کند . پکن و مسکو با اعطای کمک به افغانستان ، علاوه بر گسترش نفوذ در این کشور ، به دنبال کاهش تهدید منطقه ای آمریکا از طریق محدود ساختن نقش کاخ سفید در افغانستان هستند.

با توجه به پایبند نبودن آمریکا و ناتو به تعهدات خود در قبال افغانستان ، دولت کابل تلاش می کند نیازهای خود از جمله در بخش دفاعی و امنیتی را از طریق چین و روسیه تامین کند. دیدار چندی پیش مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان از روسیه و ابراز آمادگی مسکو برای کمک به کابل از جمله تامین بالگردهای جنگی نشان داد افغانستان و روسیه ، بنا به ملاحظات خاص خود ، در زمینه همکاری دو جانبه به درک مشترک رسیده اند.

 

کلیدواژه