جدی 16, 1395 22:51 Asia/Kabul
  •  جنگ ، راه نافرجام برای دستیابی به قدرت در افغانستان

محمد اشرف‌غنی رئیس جمهوری افغانستان هشدار داد گروه‌های مسلح مخالف از جمله طالبان نمی‌توانند با زور و اسحله قدرت را در دست بگیرند.

اشرف غنی در آیینی به مناسبت سیزدهمین سالگرد تصویب قانون اساسی افغانستان گفت،بر اساس قانون اساسی،افغانستان کشوری اسلامی است و حکومت بر پایه مردم‌سالاری و آرای شهروندان استوار است و هیچ کس نمی‌تواند با زور حکومت کند. رییس جمهوری افغانستان تاکید کرد،تامین حاکمیت قانون، نهادینه کردن فرهنگ قانون‌گرایی، تدوین قوانین معیاری در مطابقت با قانون اساسی از اهداف اصلی دولت وحدت ملی این کشور است. عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز در این آیین گفت،باب گفت وگوهای صلح به روی همه کسانی که خواهان صلح هستند باز است، اما قبل از آن باید قانون اساسی افغانستان را قبول کنند. پیش از این نیز شورای‌عالی صلح افغانستان از طالبان خواسته بود اگر قصد صلح دارد ،  پیش شرط‌ را کنار بگذارد و وارد مذاکره با دولت این کشور شود. سخنان رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان درباره نافرجام بودن جنگ برای رسیدن به قدرت در این کشور و لزوم پذیرش قانون اساسی توسط گروه های مسلح مخالف دولت نشان دهنده،عدم تغییر در مواضع کابل در قبال روند صلح است.

گروه طالبان داعیه به دست گرفتن قدرت را  دارد و  در تحقق این هدف ناکام بوده است. شیوه طالبان برای گرفتن قدرت از طریق خشونت و جنگ در افغانستان اشتباه است زیرا این روش در بیش از پانزده سال گذشته در این کشور با شکست مواجه شده است. از نظر دولت و ملت افغانستان گروه های مسلح مخالف در این کشور باید برای رسیدن به قدرت ضمن خاتمه جنگ و پذیرش قانون اساسی،هر گونه برنامه برای ورود به عرصه مشارکت سیاسی در افغانستان را طریق سازوکار دموکراتیک دنبال کنند. نافرجامی جنگ برای دست یابی به قدرت در افغانستان،پذیرش قانون اساسی و لزوم مطرح نکردن پیش شرط برای گفتگوهای صلح در این کشور سه مسئله مهم مطرح شده از سوی کابل برای اجرای برنامه آشتی ملی در افغانستان است که در سال های گذشته هم بارها بر آنها تاکید شده که مورد توجه گروه های مسلح مخالف از جمله طالبان قرار نگرفته است.

اگر چه آئین گرامیداشت سیزدهمین سال تصویب قانون اساسی افغانستان،فرصتی برای طرح دوباره الزامات استقرار صلح در این کشور و ضرورت توجه مخالفان مسلح به آنهااست،اما بعید است که طالبان به چنین پیام هایی توجه کند. به ویژه آنکه سیاست برخی کشورها در قبال روند صلح در افغانستان به گونه ای است که ضمن تضعیف حاکمیت ملی این کشور در برنامه آشتی ملی،با مداخله در این روند بر پیچیده تر شدن معادله صلح در افغانستان افزوده اند. نشست سه جانبه اخیر در مسکو با حضور نمایندگان روسیه،چین و پاکستان درباره صلح در افغانستان که بدون دعوت از این کشور برگزار شد،از نظر دولت کابل نه تنها کمکی به استقرار صلح نمی کند بلکه موجب برداشت های غلطی از سوی طالبان می شود که این گروه از آن به عنوان پذیرش قدرت سیاسی و نظامی طالبان توسط کشورهای منطقه یاد کرده است.