سرطان 19, 1403 12:51 Asia/Kabul

قطع برق تا 19 ساعت در روز در ولایت هرات مشکلات بی‌شماری را برای شهروندان به بار آورده است.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، قطع جریان برق در هرات با افزایش دمای هوا همزمان شده و این مسأله شکایت شمار زیادی از مردم را در پی داشته است.

شهروندان می گویند قطع برق، گرمای بی سابقه در هرات، شیوع بیماری‌های فصلی و تعطیلی کسب و کارها به خاطر نبود برق، زندگی آنان را با مشکلاتی همراه کرده است.

آنان از مسؤولان محلی می خواهند تا برای حل این مشکلات راه حل های مناسبی را جستجو کنند.

شهروندان می گویند: «ما از دولت توقع داریم که برای مردم خدمات رسانی درستی در بخش توزیع برق داشته باشد حکومت باید برای تولید برق بادی اقدام کند و سدهای آبی – برقی را فعال نگهدارد. این خواسته ما از دولت است.»

مسئولان اداره برشنا در هرات نیز می پذیرند که کمبود برق در هرات وجود دارد.

مولوی خیرمحمد معراج رئیس برشنا در هرات خاطرنشان کرد: در حال حاضر 180 مگاوات برق از جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکمنستان برای استفاده مردم هرات تامین می شود اما کافی نیست.

معراج خاطرنشان کرد: برای حل مشکل کمبود برق به 40 مگاوات برق اضافی نیاز است.

وی می گوید: علت اصلی این است که هرات به 220 مگاوات برق نیاز دارد تا مشکلات شهروندان رفع شود اما در حال حاضر فقط 180 مگاوات برق وجود دارد که از کشورهای همسایه تامین می شود. اما زمانی که اوج گرما و سرما فرامی‌رسد مصارف مردم نیز بالا می رود و کمبود برق به وجود می آید که باید انرژی برق موجود برای همه شهروندان مساوی تقسیم شود.»

در همین حال کارشناسان امور در هرات نبود منابع تولید برق در داخل کشور و واردات انرژی برق از سایر کشورها را دلایل اصلی نبود یک برنامه منظم به منظور توزیع برق می دانند.

محمد رفیق شهیر آگاه مسایل اقتصادی در هرات انرژِی برق را از نیازهای اولیه مردم دانست و اظهار داشت: در افغانستان منابع تولید برق محدود است و همین باعث شده که بسیاری از ولایت ها و ولسوالی های کشور حتی از نعمت برق بی بهره باشند.

آقای شهیر تصریح کرد: وضعیت جوی و گرمای بیش از پیش بینی ها باعث شده است که کشورهای صادر کننده برق نیز با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

این کارشناس افغان خاطرنشان کرد: برای حل این معضل باید مسئولان اداره برق و شرکت برشنا در موضوع تولید برق از نور خورشید و باد که در حوزه غرب افغانستان به وفور وجود دارد طرح هایی را اجرایی کنند.

بر اساس آماری که اداره برشنا در ولایت هرات را ارائه کرده است دست‌کم 300 هزار مشترک از 180 مگاوات برق وارداتی به این ولایت استفاده می کنند.

بیش از یک میلیون افغان به برق خورشیدی دسترسی پیدا کردند

سرمایه گذاری بخش خصوصی در انرژی برق افغانستان

کلیدواژه