وزارت معادن طالبان: تمام آمادگی‌ها برای آغاز کار پروژه تاپی گرفته شده است
(last modified 1403-05-07T06:15:37+00:00 )
اسد 07, 1403 10:45 Asia/Kabul

وزارت معادن و پترولیوم حکومت طالبان از اتخاذ تدابیر بخاطر عملی شدن پروژه تاپی خبر می دهد.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، همایون افغان سخنگوی این وزارت تاکید می‌ورزد که امنیت در افغانستان تامین است و چالش‌هایی که در زمینه استملاک زمین‌های مسیر پروژه تاپی بود، حل شده و باید کشورهای منطقه کار این پروژه را آغاز کنند.

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در این باره گفت: تاپی یکی از پروژه‌های بزرگ است. مشکلات متعدد داشت، در افغانستان مسایل امنیتی، تخنیکی و استملاک زمین چالش‌های عمده بوده که تا اکنون مشکلات زیاد حل شده و مسایل خرد مانده که ان‌شاءالله عنقریب حل می‌شود.

در این حال وزارت اطلاعات پاکستان گفته که هیاتی به‌شمول معاون کابینه وزیران و وزیر خارجه ترکمنستان به اسلام آباد سفر کرده و در دیدار با وزیر فدرال نفت پاکستان روی تسریع کار پروژه تاپی توافق کرده‌اند. مقام‌های پاکستانی و ترکمنستانی در این دیدار پروژه تاپی را در کاهش هزینه انرژی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشورهای منطقه مهم عنوان کرده‌اند.

 آگاهان مسایل اقتصادی در افغانستان پروژه تاپی را یک پروژه کلان منطقه‌ای دانسته که منافع چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را از دید تامین گاز تامین می‌کند به شرط که این پروژه از اختلاف سیاسی دور نگهداری شود.

گفتنی است که بخاطر تطبیق این پروژه و سایر پروژه ها وزیر خارجه ترکمنستان بر گسترش روابط دیپلماتیک با افغانستان تاکید ورزید.

متقی: کار پروژه تاپی در افغانستان به زودی از سر گرفته می شود

کلیدواژه