اسد 14, 1403 18:09 Asia/Kabul
  • پدرام: نگاه بسیاری از مخالفان طالبان به مسأله فلسطین بی‌شرفانه است
    پدرام: نگاه بسیاری از مخالفان طالبان به مسأله فلسطین بی‌شرفانه است

عبدالطیف پدرام رئیس حزب کنگره ملی افغانستان، نگاه بسیاری از گروههای مخالف طالبان را درباره مسأله فلسطین بی‌شرفانه خواند و تصریح کرد: این جریان‎ها بی هیچ دفاعی از حماس و فلسطین، رویکرد سیاسی‌شان با آمریکا و اروپایی هم جهت است که در جنایات فلسطین نقش دارند.

به گزارش رادیو دری؛ عبدالطیف پدرام شامگاه شنبه ۱۳ اسد/مرداد  در یک نشست آن‌لاین با  عنوان "آیا مساله فلسطین به ما ربط دارد؟ " گفت: در حالی که طالبان به صورت رسمی از فلسطین اعلام حمایت کرده است، بسیاری از رهبران فرار کرده از افغانستان موسوم به مخالفان طالبان، آمریکا را ناجی خود می‌دانند و از این کشور غربی به آن کشور غربی سرگردانند که بار دیگر با قدرت آمریکا به افغانستان بازگردند و در چنین شرایطی  گله و شکایت دارند که چرا حماس با طالبان روابط خوبی دارد!

وی ترور اسماعیل هنیه را  برخلاف تمام قوانین بین‌المللی توصیف کرد و افزود: هنیه مهمان حوزه تمدنی زبان فارسی بود که اسرائیل در این حوزه به او حمله و ترورش کرد؛ اسماعیل هنیه تنها مهمان ایران نبود، مهمان همه حوزه تمدنی زبان فارسی بود و واقعا از این بابت متأثر و متأسف هستم و  تمام وجدان‌های آگاه بشری از این موضوع، ناراحتند.

رئیس حزب کنگره ملی افغانستان تاکید کرد: ترور هنیه، جنبش فلسطین را نه‌تنها تضعیف نمی‌کند، بلکه تقویت می‌کند، چون خشم‌ به وجود آمده را به قدرت تبدیل خواهد کرد؛ همچنان که امروز هیچ وجدان بیدار و آگاهی در جهان نیست که نسبت به موضوع فلسطین حساس و همراه نشده باشد.

پدرام درباره پیامدهای ترور هنیه در تهران نیز گفت: مسلما جنبش‌های فلسطینی که یکی از رهبران مهم خود را از دست داده‌اند، در قبال این عمل اسرائیل، بی‌تفاوت نخواهند نشست؛ همین الان خاورمیانه روی آتش جنگ است و اگر این آتش، دامنه یابد، می‌تواند تمام منطقه و جهان را به جنگ و آشوب بکشد.

این فعال سیاسی افغانستانی با بیان اینکه فارغ از وجه اشتراک دینی ما با فلسطینیان، مساله فلسطین از ابعاد انسانی اهمیت دارد اضافه کرد: ۷۲ سال است که این مردم به طور نظام‌مند شکنجه و از سرزمین‌های‌شان رانده می‌شوند و در سرزمین‌های آنان شهرک ساخته می‌شود؛ بسیار طبیعی است که ما به عنوان بخشی از جامعه انسانی و اسلامی با مردم فلسطین احساس همبستگی کنیم، زیرا آنچه در غزه می‌گذرد در تاریخ بشری، واقعه‌ای تعجب‌آور و حیرت‌انگیز است.

پدرام تفاوت سیاست و رفتار اروپا با مهاجران اوکراینی و پناهجویان غیراروپایی همچون افغانستانی‌ها و سوری‌ها را یادآور شد و افزود: این‌ها موارد علنی و لورفته نژادپرستی و دگرستیزی فرهنگ و جامعه اروپایی است.

ملاحسن آخند: هدف اسرائیل از ترور هنیه پنهان کردن ناامیدی خود بود

جبهه مقاومت افغانستان ترور شهید هنیه را محکوم کرد

کلیدواژه