اسد 20, 1403 18:48 Asia/Kabul

پنجمین کمپاین/کارزار تطبیق واکسین فلج کودکان یا پولیو در سال 2024 میلادی در حالی در ولایت هرات آغاز شد که نمونه های مثبتی از گردش ویروس این بیماری در ولایت دیده شده است.

به گزارش فیض احمد محمدی، افزایش آمار مبتلایان به فلج اطفال/پولیو در افغانستان مردم و مسئولان محلی هرات را نگران ساخته و مقام‌ها از خانواده ها می خواهند تا در هر دور کارزار تطبیق واکسن پولیو اطفالشان را در برابر این بیماری مهلک واکسینه کنند.

مسئولان اداره صحت عامه ولایت هرات تأکید می کنند که مردم و مسئولان مکلف هستند برای مهار این بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر آن از کارزار تطبیق واکسن فلج کودکان حمایت کنند و بکوشند تا این برنامه به نحو احسن در همه مناطق شهری و روستایی هرات برگزار شود.

داکتر غلام محمد حنفی معاون اداره صحت عامه هرات می گوید که در کمپاین ماه جاری میلادی 758 هزار کودک زیر پنج سال تحت پوشش خدمات واکسین پولیو قرار می گیرند.

داکتر حنفی با اشاره به اینکه نگرانی ها از شیوع بیماری پولیو در میان اطفال افغانستان وجود دارد، اظهار داشت: باید تمامی خانواده ها با تیم های واکسیناسیون که به دروازه های خانه هایشان می آیند همکاری لازم را انجام دهند و هیچ کودکی از دریافت قطرات واکسن محروم نشود.

این مقام محلی در هرات خاطرنشان کرد: اگرچه تا کنون هیچ موردی از ابتلای اطفال به این ویروس در هرات دیده نشده اما علایم و آزمایش هایی که صورت گرفته نشان می دهد ویروس پولیو در هرات وجود دارد و اگر غفلتی در بخش تطبیق واکسین صورت گیرد کودکان زیادی را به این بیماری مبتلا خواهد کرد.

در همین حال معاون والی هرات می گوید: نگرانی مسئولان اداره صحت عامه بجا است و اگر بی دقتی در روند تطبیق واکسین صورت گیرد جان کودکان در خطر خواهد بود.

مولوی حیات الله فراهی معاون والی هرات با تاکید بر حمایت اداره محلی از کارزار تطبیق واکسین پولیو، از سایر مسئولان ادارات حکومتی و مردم خواست در این کمپاین مسئولیت هایشان را به درستی انجام دهند.

مولوی فراهی تصریح کرد: اطفال زیر پنج سال زیادی در خطر مبتلا شدن به به ویروس پولیو هستند که باید علمای دین، موسسات بین المللی، رسانه ها و مردم در یک برنامه منظم در خصوص تهدیدات و خطرات این ویروس برای همه اقشار مردم اطلاع رسانی دقیق انجام بدهند و همکار باشند.

معاون والی هرات گفت: «امروز شنبه در مرکز شهر و ولسوالی های هرات کمپاین تطبیق واکسین پولیو آغاز می شود و درخواست من از مردم هرات، از علما، وکلای گذر و مسئولان ادارات دولتی این است که در این بخش همکاری کنند و برای مردم اطلاع رسانی انجام بدهند تا فرزندان زیر پنج سالشان را واکسینه نمایند.»

از سوی دیگر شهروندان هرات نیز از حمایت های همه جانبه‌شان از برگزاری این کمپاین خبر داده و می گویند: پولیو بیماری خطرناکی است که کودکان را مبتلا می سازد و در مراحلی نیز باعث مرگ آنان می شود.

آنان از خانواده ها خواستند در هر دور برگزاری این کارزار همکاری کنند تا هیچ کودکی از دریافت دو قطره واکسن باز نماند.

این پنجمین دور از کارزار تطبیق واکسین پولیو در هرات است که پس از افزایش آمار مبتلایان به این بیماری در ولایت های شرقی افغانستان آغاز شده و چهار روز ادامه خواهد داشت.

در دوره قبلی این کارزار 391 هزار و 808 کودک زیر پنج سال در مرکز شهر و ولسوالی‌های شیندند و انجیل هرات واکسین پولیو را دریافت کردند.

تلاش برای محو پولیو؛ کمپاین سراسری واکسن پولیو در افغانستان آغاز شد

موفقیت کارزار مبارزه با پولیو در غرب افغانستان

کلیدواژه