اسد 29, 1403 16:31 Asia/Kabul
  • فاکس نیوز: خروج آمریکا از افغانستان به سود روسیه و چین بود
    فاکس نیوز: خروج آمریکا از افغانستان به سود روسیه و چین بود

فاکس‌نیوز گزارش داد آمریکا با رها کردن جنگ در افغانستان سبب گسترش نفوذ چین و روسیه در جنوب آسیا و خاورمیانه شد.

به گزارش رادیو دری، شبکه فاکس‌ نیوز وابسته به جمهوری‌خواهان در گزارشی اعلام کرد که «شکست گسترده اطلاعاتی» آمریکا در آستانه خروج از افغانستان، نه‌ تنها به تخلیه‌ی آشفته و کشته شدن سربازان آمریکایی و شماری از افغان‌ها انجامید، بلکه خلاء امنیتی ایجاد کرد که اکنون چین و روسیه از آن سود می‌برند.

در همین حال، مایکل روبین پژوهشگر موسسه امریکن اِنترپرایز و کارشناس ارشد مسایل امنیتی در خاورمیانه و جنوب آسیا گفته است: «ما نمی‌فهمیم که وقتی به افغانستان پشت می‌کنیم و فقط می‌خواهیم برویم و در را پشت سرمان ببندیم، آنجا را در خلاء رها می‌کنیم.»

او افزوده است که ناتوانی آمریکا در پیش‌بینی تسلط طالبان فقط یک «شکست اطلاعاتی» نبود، بلکه نشان‌دهنده ضعف در درک تهدیدات متخاصم بود.

وی تصریح کرده است: «مسأله دیگر که من آن را نه شکست اطلاعاتی بلکه شکست دیپلماتیک می‌دانم، خودداری از پرداختن واقع بینانه به پاکستان بود.»

به گفته روبین، یافته‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ درصد نیترات آمونیومی که در بمب‌های کنار جاده‌ای طالبان استفاده می‌شد از دو کارخانه کود شیمیایی در پاکستان می‌آمد.

گفتنی است چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که پس از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان با این گروه روابط سیاسی و تجاری در سطح بالایی برقرار کرده‌اند.

حکومت طالبان طی سه سال گذشته چندین قرارداد استخراج معادن به ارزش میلیاردها دلار با چین امضا کرده است و مقام‌های ارشد این گروه به روسیه نیز سفرهایی داشته‌اند.

مقام آمریکایی: خروج آمریکا از افغانستان، چین را قدرتمند کرد

چین شیوه خروج آمریکا از افغانستان را تمسخر کرد

کلیدواژه