انتقاد از اسرائیل و آمریکا و تأکید بر وحدت و سازندگی کشور در نشست وزارت سرحدات در تخار
(last modified 1403-07-12T16:00:33+00:00 )
میزان 12, 1403 20:30 Asia/Kabul

وزارت سرحدات، اقوام و قبایل حکومت طالبان نشستی را زیر نام «ثبات نظام اسلامی؛ اتحاد و انسجام در میان مردم» در تخار برگزار کرد.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، مولوی محمد آه جان رهبر مشاور حل منازعات وزارت سرحدات، اقوام و قبایل در این نشست گفت: با برگزاری چنین برنامه‌ها به کشورها و طرف‌های فتنه انگیز پیام می‌دهیم که دیگر قادر به ایجاد فتنه و تفرقه در میان مردم این کشور نیستید.

او با اشاره بر شکست آمریکا در افغانستان افزود همانگونه که در میدان جنگ پیروز شدند در جنگ فکر و فرهنگی نیز پیروز می‌شوند.

شیخ حضرت ولی حقانی رئیس جرگه‌های وزارت سرحدات، اقوام و قبایل در این نشست با انتقاد از آمریکا و ناتو گفت: در بیست سال گذشته این قدرت‌ها بدون درنظر داشت هیچ قوانینی به خاک افغانستان حمله نمودند که خلاف تمام نُرم‌های بین‌المللی بود.

مولوی احمدالله تالقانی رئیس سرحدات، اقوام و قبایل ولایت تخار در این نشست گفت: بعد از تحولات سیاسی پسین در افغانستان و حاکمیت آنان در کشور هیچگونه منازع لاینحل میان مردم و اقوام این ولایت باقی نمانده است و این حکومت تخم و ریشه اختلافاتی را که آمریکا در بیست سال گذشته کاشته بود خشکانده است.

شیخ قیام الدین حنیف رئیس شورای علمای تخار در این محفل گفت: دلیلی اصلی بی‌ثباتی در افغانستان و پارچه شدن اقوام این کشور و نیز عدم تحمل و همدیگر پذیری هم، جنگ‌های داخلی و گرایش‌های درونی بود که وضعیت را به شکل غیر قابل تصور در افغانستان تغییر داد.

رئیس شورای علمای تخار تأکید کرد که مسئولین مکلف بر تطبیق فرمان رهبری حکومت هستند و با کسانی که در خصوص فرمان ها نقد دارند نباید برخورد جدی کرد.

مولوی عبیدالله امین‌زاده والی تخار در این نشست وضعیت فعلی مسلمانان را در دنیا آشوب بار خوانده گفت: اختلاف میان امت امروزی خصوصاً مسلمانان باعث ضعفشان خواهد شد.

او با اشاره به جنگ غزه نیز افزود: بی‌توجهی کشورهای عربی در این خصوص شرم آور و خطرناک خواهد بود.

مخدوم عبدالعزیز یکی از بزرگان محلی تخار هم در این نشست خطاب به مسئولان بلندپایه حکومت گفت که به جای ایجاد ایست‌های بازرسی و افزایش نیروهای امنیتی در شهرها به تسخیر قلب‌های مردم بپردازند.

این بزرگ قومی افزود: حکومت باید مشکلات عمده مردم چون نبود برق را حل کند.

وزارت سرحدات، اقوام و قبایل در حالی چنین برنامه‌های مردمی را در تخار برگزار کرده است که هنوز شماری زیادی از اقلیت‌های قومی در این ولایت هم‌چنان در محرومیت به سر می‌برند و از بسیاری خدمات عامه محروم هستند.