میزان 14, 1403 17:31 Asia/Kabul
  • حضور هیأت طالبان در نشست بررسی «راه لاجورد» در استانبول
    حضور هیأت طالبان در نشست بررسی «راه لاجورد» در استانبول

مقامات حمل و نقل کشورهای ترکیه، افغانستان، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان در نشستی در استانبول بر اهمیت توسعه و بهره‌برداری هرچه بهتر از راه لاجورد تأکید کردند.

به گزارش رادیو دری، نشست وزیران حمل‌ و نقل کشورهای ترکیه، افغانستان، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان در استانبول ترکیه برگزار شد.

در این نشست درباره اهمیت استفاده مؤثر از دهلیز لاجورد، فراهم‌سازی تسهیلات در این کریدور و سرمایه‌گذاری فرعی برای ساخت‌وساز آن گفت وگو شد.

وزیر حمل و نقل ترکیه در این نشست گفت راه لاجورد یک مسیر مهم حمل‌ و نقل برای افزایش تجارت منطقه‌ای از طریق قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی و اروپا است.

دهلیز لاجورد یک مسیر ترانزیتی بین‌المللی است که افغانستان را از طریق ترکمنستان، گرجستان و آذربایجان به ترکیه وصل می‌کند و در نهایت می‌تواند به کشورهای اروپایی وصل شود.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با توجه به اهمیت کریدور لاجورد برای افغانستان معتقد است باید کشورهای دخیل برای سرمایه‌گذاری و استفاده از این مسیر، توافقنامه‌های چندجانبه امضا کنند.

خان‌جان الکوزی عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: «باید این منطقه و این سه یا چهار کشور متعهد و متفق شوند تا راه لاجورد را بسازند. زنده ساختن راه لاجورد با عمل، هزینه و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود. ما باید سیستمی را به وجود بیاوریم که یک خودرو از افغانستان بدون هیچ‌گونه محدودیت یا مشکل مستقیماً به ترکیه برسد».

توافقنامه بازرگانی و ترانزیتی مسیر لاجورد میان نمایندگان پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان در سال 1396 به امضا رسید و یک سال پس از این توافق، نخستین محموله 180 تُنی کالاهای صادراتی افغانستان شامل میوه‌جات خشک و پنبه از طریق این دهلیز تجارتی از هرات بارگیری و به ترکیه ارسال شد.

با وجود تلاش ها برای رونق گرفتن راه لاجورد، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مسیر ایران برای انتقال مال التجاره افغانستان به اروپا، راه کوتاه تر و کم هزینه تری است.

مسیر جایگزین ایران برای راه لاجورد؛ مسیری مناسب برای انتقال مال التجاره افغانستان به ترکیه و اروپا

تاجران افغانستان و مشکلات ارسال کالا از کریدور «راه لاجورد»

کلیدواژه