میزان 15, 1403 14:57 Asia/Kabul
  • حمله امریکا به افغانستان هیچ دستاوردی برای مردم این کشور نداشت

کارشناس سیاسی افغانستانی تاکید کرد: حمله امریکا به افغانستان در هفتم اکتبر سال 2001 میلادی هیچ دستاوردی برای مردم این کشور نداشت بلکه به آنان آسیب های جدی وارد کرد.

اکبر جاهد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: مردم افغانستان از خروج غیرمسوولانه نیروهای امریکایی از افغانستان هم آسیب دیدند و می بینند.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفتم اکتبر سالروز حمله امریکا و متحدینش به افغانستان یادآور شد که بیست و سه سال قبل در چنین روزهایی ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو به این بهانه که حملات 11 سپتمبر سال 2001 امریکا در افغانستان سازماندهی شده به این کشور حمله کردند و در طول بیست سال حضورشان صدمات و خسارات زیادی به مردم افغانستان وارد شد.

به گفته این کارشناس هزاران نفر زیر بمباران هواپیماهای امریکایی جان خود را از دست دادند، امریکایی ها و متحدینشان بعد از بیست سال حضور در افغانستان بدون اینکه روی دولت سازی و ملت سازی هزینه کرده باشند، وضعیت غیر عادی را به وضعیت عادی تبدیل کنند و سیستم مشخصی ایجاد شود به صورت غیر مسئولانه از این کشور خارج شدند و ده ها هزار نفر از افراد توانمند افغانستانی هم کشور را ترک کردند.

جاهد عنوان کرد: این مردم از بیست سال حضور امریکا در افغانستان چیزی به دست نیاوردند و صدمات سیاسی، اقتصادی و روانی آن را متحمل می شدند، امروز هم آسیب های آن را تحمل می کنند، فرار مغزها و ظرفیت های انسانی ضایعه بزرگی بود که ناشی از حضور و فرار امریکا و متحدینش بود، وضعیت بد اقتصادی امروز افغانستان هم ناشی از خروج غیر مسوولانه امریکا بود و به طور کلی این مردم افغانستان هستند که تاوان حضور و خروج غیرمسئولانه امریکا را می پردازند. نهادهای بین المللی هم به این امر کمتر توجه می کنند که صدمات تحریم هایی که امروز بر حکومت طالبان اعمال شده به مردم افغانستان وارد می شود.     

این کارشناس افغانستانی یادآوری کرد هر قدرت سلطه گری که به کشوری لشکرکشی می کند جدا از آنکه در آن کشور منافع و اهداف خود را دارد اهدافی را هم در سطح کلان تر منطقه ای دنبال می کند افغانستان هم با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک  خود همواره مورد توجه کشورهای قدرتمند قرار داشته، وقتی روس ها وارد افغانستان شدند می خواستند به آب های گرم دست پیدا کنند و بر کشورهای تحت سلطه امریکا نفوذ داشته باشند، امریکا هم در افغانستان چنین استراتژی را دنبال می کرد.

وی تصریح کرد: حریف پرقدرت اقتصادی امریکا در منطقه چین است که می خواست آن را زیر نظر داشته باشد و در رابطه با روسیه و برخی دیگر از کشورهای قدرتمند منطقه نیز چنین نظری داشت.

 

کلیدواژه