میزان 16, 1403 11:39 Asia/Kabul
  • کارشناسان: «وعده صادق 2» قدرت دنیای استکبار را به چالش کشید
    کارشناسان: «وعده صادق 2» قدرت دنیای استکبار را به چالش کشید

کارشناسان برجسته اهل تشیع و تسنن در یک نشست تحلیلی و پژوهشی که از سوی خبرگزاری صدای افغان در مشهد مقدس برگزار شده بود، تاکید کردند که حملات جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی نه تنها آن را به چالش کشید بلکه پیام مهمی برای حامیان این رژیم از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان داشت.

به گزارش رادیو دری، به مناسبت ۱ اکتبر، دومین حمله موشکی قهرمانانه ای ایران به اسرائیل با نام عملیات وعده  صادق۲، ۷ اکتبر، اولین سالگرد عملیات افتخار آمیز طوفان الاقصی علیه کیان اسرائیلی و ۷ اکتبر، بیست و سومین سالگرد تجاوز ویرانگرانه آمریکا به افغانستان، نشست تحلیلی و پژوهشی تحت عنوان و موضوع "اکتبر؛ ماه تحولات سرنوشت ساز! از حملات قهرمانانه علیه اسرائیل، تا تجاوز ویرانگر امریکا به افغانستان پیام ها و پیامدها" با حضور کارشناسان برجسته اهل تشیع و تسنن ایرانی و افغاتستانی و فعالین فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روز گذشته (یکشنبه ۱۵ میزان/ مهر)از سوی خبرگزاری صدای افغان در حسینیه شهید مصباح مشهد مقدس برگزار گردید. 

آیت‌الله دعایی در این مراسم گفت: با توجه به تحولات اخیر، ما باید به سمت تقویت وحدت و همگرایی در میان امت اسلامی حرکت کنیم و به وجود بلوک قدرتی به نام اسلام افتخار کنیم. ایشان از همه حاضرین خواست که به فکر تقویت این موضوع باشند و به یکدیگر اعتماد کنند تا در راستای تحقق آرمان‌های اسلامی پیش برویم.

حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی حسینی مزاری؛ رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان با اشاره به عملیات «وعده صادق ۲» و حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، این اقدام را شگفتی‌ساز در سطح جهانی توصیف کرد و گفت: این عملیات نه تنها اسرائیل را به چالش کشید بلکه پیام مهمی برای حامیان این رژیم از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان داشت.

در بخش دیگر این نشست، شیخ موسی رضایی؛ رئیس سابق شورای علمای شیعه افغانستان در هرات و از چهره های سرشناس پیشین جهادی اظهار داشت: سید حسن نصرالله به عنوان شخصیتی مدیر، بی‌باک و در عین حال با ایمان و مطیع ولایت و امامت مراجع عظام تقلید، مقام عظمای ولایت و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. 

وی همچنین به امت اسلامی و مقاومت، امت واحده و حضار گرامی تبریک و تهنیت گفت و افزود: شهادت آرزوی هر فردی است که در مسیر جهاد و مبارزه گامی برداشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد وحیدی؛ رئیس بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران، دیگر کارشناس این نشست، ضمن تسلیت شهادت کسانی که در مسیر مقاومت علیه رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند، اظهار داشت: بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی، شاهد تغییرات گسترده ژئوپولیتیک در جهان اسلام بودیم. کشورهای متعددی شکل گرفتند و مرزبندی‌هایی با هدف تضعیف اقتدار امت اسلامی به وجود آمد.

وی ادامه داد: امت اسلامی متوجه شد که این تکه‌تکه شدن به نفعش نبوده است و با ترویج فرهنگ ملی‌گرایی، برخی بر دفاع از مرزهای خود مصر شدند. نقاط بحران در پیکره امت اسلامی حفظ شد؛ چه در شبه‌قاره، چه در شمال آفریقا و چه در غرب آسیا. مبارزات زیادی برای مقابله با مستکبران غربی صورت گرفت؛ از الجزایر تا فلسطین. با ظهور انقلاب اسلامی ایران، بحث امت‌خواهی و تشکیل امت واحده دوباره به طور جدی مطرح شد. استکبار جهانی برای جلوگیری از تشکیل این امت، توطئه‌هایی طراحی کرد و اسرائیل را به عنوان نیروی نیابتی خود وارد منطقه کرد.

خانم دکتر آرامهر؛ مفسر و پژوهشگر قرآنی گفت: حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی نقطه عطفی برای مردم فلسطین بود که ۷۵ سال تحت اسارت بودند و با دفاع از سرزمین خود، توانستند خاک و موازین خود را حفظ کنند. این عملیات که با نام «طوفان الاقصی» شناخته شد، توانست دو پیام مهم را به جهانیان منتقل کند. اول اینکه اسرائیل بدون حمایت دولت‌های خارجی قادر به ادامه حضور خود در منطقه نخواهد بود. دومین مسئله نیز هدف اصلی عملیات طوفان الاقصی بود که در واقع ایجاد جنگ روانی و هدف قرار دادن زیرساخت‌های روانی اسرائیل بود.

مولوی یعقوب سامانی؛ دبیر شورای عالی علما و نخبگان مهاجرین اهل سنت خراسان رضوی با اشاره به وضعیت سیاسی منطقه و نقش رسانه‌ها در پوشش تحولات، به تحولات غزه و نقش حزب‌الله و حماس پرداخت.

توئیت رهبر انقلاب در سالروز عملیات "طوفان الاقصی"

کلیدواژه