جدی 30, 1395 17:34 Asia/Kabul

نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران در افغانستان ضمن ابراز نگرانی از تهدیدات موجود علیه جان خبرنگاران در این کشور،سال گذشته مبلادی را خونین ترین سال در 16 سال گذشته برای این قشر از جامعه فرهنگی و فعالان رسانه ایی در افغانستان اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، در گزارشی که از سوی کمیته امنیت خبرنگاران افغان منتشر شده است آمده است که اعمال خشونت از سوی گروههای مختلف و نیروهای حکومتی در این کشور ادر سال 2016 میلادی علیه خبرنگراران و فعالان رسانه ای به ویژه در ولایات شمالی بی سابفه و نگران کننده  بوده است.

بر اساس این گزارش در سال گذشته میلادی آمار مجموع خشونتهای اعمال شده علیه خبرنگاران 101 مورد ثبت شده است.

محمد بشیر انصاری مسوول کمیته مصونیت خبرنگاران در شمال افغانستان امروز در یک کنفرانس خبری ضمن اینکه تهدیدات موجود نسبت به فعالیتهای رسانه ای به ویژه خبرنگاران را نگران کننده دانست، افزود، افزایش کشتار خبرنگاران ، افغانستان را به یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان برای فعالیت رسانه ایی تبدیل کرده است چنانچه نهاد گزارشگران بدون مرز گزارش داده اند که افغانستان در سال 2016 پس از سوریه، دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران محسوب میشود.

انصاری افزود که تنها در 6 ماهه دوم سال 2016 در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 میلادی خشونت علیه خبرنگاران 38 درصد افزایش داشته است.

مسوول کمیته مصونیت خبرنگاران در شمال افغانستان همچنین گفت،گروه طالبان در حالیکه بیشترین خشونتها را علیه خبرنگاران اعمال نموده اند در ولایات مختلف تلاش کرده اند تا رسانه ها را کنترل و از انتشار مطالب ناخوشایند این گروه با تهدید و ارعاب جلوگیری نمایند.

انصاری در مود خشونت هایی که علیه خبرنگاران در شمال افغانستان اعمال شده است تصریح کرد، در این منطقه و در ولایات جوزجان و بلخ چندین مورد تهدید جانی ، ارعاب و توهین به خبرنگاران ثبت شده است.

به گفته انصاری یکی دیگر از انواع خشونتها علیه خبرنگاران اخراج بی دلیل آنها از سوی صاحبان رسانه و برخوردهای ناشایست با آنان است.

گفتنی است از بیش از یکصد مورد انواع خشونتی که در سال گشته میلادی علیه خبرنگاران در افغانستان از سوی گروههای مختلف صورت گرفته و منجر به قتل 13 نفر از آنان شده است 10 مورد قتل خبرنگاران به دست گروه طالبان روی داده است.

همچنین در گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران امده است که مسوولان امنیتی افغانستان نیز مسوول بیش از 50 درصد خشونتها علیه خبرنگاران بوده اند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان حیدری از مزار شریف موجود است.