دلو 10, 1395 09:54 Asia/Kabul
  •  تحقیق درباره فهرست دو هزار نفره زندانیان حزب اسلامی و دولت افغانستان  

رئیس هیأت گفت و گوهای صلح حزب اسلامی با دولت افغانستان گفت این حزب و  دولت این کشور  در باره فهرست دو هزار نفره زندانیان تحقیق می کنند.

 «محمدکریم امین» عصردیروز  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کابل  ،صدور کارت عضویت حزب اسلامی برای فرماندهان طالبان با هدف آزادی آنان در چارچوب توافقنامه صلح را رد کرد و گفت این حزب و دولت به طور مستقل در باره هویت کامل فهرست دو هزار نفری زندانیان، تحقیق می کنند.
حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار  و دولت افغانستان پنج  ماه پیش  توافق نامه صلح  امضا کردند که به موجب آن کابل متعهد شده است زندانیان این حزب را در صورتی که مرتکب جرائم جنایی نشده باشند  به عنوان زندانیان سیاسی به رسمیت بشناسد و آنان را آزاد کند.
برخی محافل سیاسی و رسانه ای افغانستان با ازادی زندانیان حزب اسلامی مخالفت و اعلام  کرده اند که حزب اسلامی با استفاده از توافق نامه صلح با دولت درصدد آزادی فرماندهان طالبان از زندان های افغانستان است.
رئیس هیات گفت و گوهای صلح حزب اسلامی با دولت افغانستان گفت  این حزب اسامی 480 زندانی خود را در اختیار دولت افغانستان قرار داده است و طرفین بر سر آزادی 100 تن از آنان که از تمامی فیلترها عبور کرده و عضویت آنان در حزب اسلامی محرز شده، توافق کرده اند.
وی افزود  این 100 نفر در روزهای آینده آزاد خواهند شد.
در توافق نامه صلح آمده است  که رهبر حزب اسلامی افغانستان و دیگر شخصیت های برجسته آن می توانند در هر جای این سرزمین مطابق با قوانین کشور آزادانه زندگی کنند و دولت کابل  خود را مکلف به تامین امنیت آن می داند.

 

 

 

کلیدواژه