دلو 10, 1395 16:26 Asia/Kabul

مقامات وزارت صحت عامه افغانستان امیدوار هستند که سال ۲۰۱۷ میلادی، سال ریشه‌کن شدن پولیو یا فلج کودکان در افغانستان است در صورتی که تمام اطفال در هر دوره کمپین واکسینه شوند.

وزارت بهداشت افغانستان که سال ۲۰۱۶ میلادی را در مبارزه با بیماری فلج کودکان پردستاورد و در ده سال گذشته بی‌مثال خواند، می‌گوید در این سال، کودکان زیر پنج سال در مناطق ناامن هم واکسن شده‌اند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری از کابل، میوند احمدزی، مسئول برنامه ملی مبارزه با فلج کودکان وزارت بهداشت افغانستان امروز (یکشنبه، ۱۰ دلو/بهمن) در یک نشست خبری گفت در سال گذشته سیزده مورد بیماری فلج کودکان در افغانستان ثبت شده است.

به گفته وی، این موارد شامل هفت واقعه در ولسوالی "برمل" ولایت پکتیکا، چهار واقعه در ولسوالی "شیگل" ولایت کنر، یک واقعه در ولسوالی "نوزاد" ولایت هلمند و یک واقعه دیگر در ولسوالی "شاه ولی کوت" ولایت قندهار می‌شود.

آقای احمدزی افزود که وزارت بهداشت افغانستان برای محو فلج کودکان در این محلات در کنار راه‌اندازی کمپین‌های واکسناسیون، مراکز ثابت واکسن هم ایجاد کرده و از هفت ماه به اینسو، هیچ واقعه جدید در افغانستان مشاهده نشده است.

به گفته وی، بیشتر کودکان مصاب به بیماری فلج کودکان با خانواده‌های‌شان از وزیرستان شمالی و جنوبی کشور پاکستان به مناطق یاد شده به افغانستان آمده‌اند.

ملیسا کورکوم، رئیس بخش فلج کودکان دفتر یونیسف در افغانستان از رسانه‌ها به خاطر آگاهی‌دهی به خانواده‌ها تقدیر کرد.

مندیپ راهاتی، معاون بخش فلج کودکان سازمان بهداشت جهانی گفت خوشحال است که واقعات فلج کودکان در سراسر جهان انگشت شمار شده است درحالی که این بیماری در گذشته‌ها جان صدها هزار کودک را می‌گرفت.

افغانستان سالانه چندین کمپین سراسری را برای محو بیماری فلج کودکان راه اندازی کرده و هر سال نزدیک به شصت میلیون دلار را برای این برنامه مصرف می‌کند.

مسئولان می‌گویند اگر این بیماری از افغانستان ریشه کن شود، این پول می‌تواند برای بهبود بخش‌های دیگر صحی مصرف شود.

مبارزه با بیماری فلج کودکان در افغانستان بدون تلفات هم نبوده است.

مقامات وزارت بهداشت افغانستان می‌گویند از سال ۲۰۰۲ به این سو چهار تن از واکسناتوران هنگام کار کشته شده‌اند. دو نفر آنها با مین برخورد کرده و دو نفر دیگرشان در جنگ گیر افتاده و جانشان را از دست داده‌اند.

افغانستان (در کنار پاکستان و نیجریه) یکی از تنها سه کشور در جهان است که در آنها بیماری فلج اطفال ریشه‌کن نشده است.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، ابتلا به بیماری فلج اطفال ۳۵۰ هزار مورد در سال ۱۹۸۸ بوده است.

با وجود این، این سازمان معتقد است که وجود ویروس فلج کودکان در یک کشور به معنای آن است که همه کشورها همچنان در معرض خطر هستند زیرا این ویروس به سادگی قابل انتقال از یک کشور به کشور دیگر است و این بیماری می‌تواند به سرعت گسترش یابد.

فلج اطفال یک بیماری وویروسی است که قابل درمان نیست و از سال ۱۹۸۸ اقدام جهانی برای ریشه‌کنی آن آغاز شد و از آن سال تا به حال، موارد ابتلا به این بیماری به میزان بیش از ۹۹ درصد کاهش یافته است.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان قریشی موجود است.