دلو 13, 1395 19:17 Asia/Kabul
  •  درآمد چهل و شش میلیون دلاری طالبان از معادن افغانستان

نتیجه تحقیق «شبکه مبارزه با فساد اداری» افغانستان نشان می دهد، طالبان در سال 2016 فقط در ولایت ننگرهار از استخراج یک معدن، 46 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،"خان زمان امرخیل"، رئیس شبکه مبارزه با فساد اداری افغانستان روزچهارشنبه درنشستی خبری در کابل گفت،  طالبان تنها از معدن سنگ سفید در شهرستان «خوگیانی» ولایت ننگرهار 46 میلیون دلار درامد داشته است که به طور روزانه 500 کامیون ازمعدن سنگ سفید شهرستان خوگیانی را بهره برداری و آن به پاکستان منتقل کرده است.

به گفته وی، گروه طالبان در سال 2016 میلادی 750 هزار تن از این معدن استخراج کرده است.

امرخیل، با انتقاد از بی تفاوتی دولت برای جلوگیری از استخراج و بهره برداری طالبان از معدن سنگ سفید خوگیانی افزود که دولت باید مانع استخراج از این معدن شود تا هم منبع درآمد مخالفان مسلح مسدود شود و هم دارائی ها و سرمایه های ملت محفوظ بماند.

پیش از این نیز گزارش هائی منتشر شده بود که نشان می داد گروه طالبان و سایر گروه های مسلح مخالف دولت از معادن طلا و لاجورد افغانستان در ولایت «بدخشان» بهره برداری می کنند و درآمد هنگفتی از آن به دست می آورند.

این درحالیست که برخی منابع افغان گفته اند علاوه بر گروه های مسلح مخالف، افراد مسلح غیرمسئول محلی نیز به کار استخراج معادن افغانستان می پردازند.

 

 

کلیدواژه