دلو 14, 1395 10:02 Asia/Kabul
  • آمادگی ولایت سیستان و بلوچستان ایران برای تجارت آزاد با افغاستان

والی سیستان و بلوچستان، جنوب شرقی ایران گفت: به منظور سهولت در مبادلات تجاری ایران و افغانستان، این ولایت آماده برقراری تجارت آزاد با افغانستان است.

به گزارش ایرنا، "علی اوسط هاشمی" چهارشنبه شب در دیدار "محمد الله بتاش" وزیر حمل و نقل افغانستان در زاهدان خاطر نشان کرد:ولایت  سیستان و بلوچستان ایران، این آمادگی را دارد تا در زمینه انرژی های نو، برپایی نمایشگاه، مشارکت در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار (جنوب شرقی ایران)، ایجاد ناوگان حمل و نقل مشترک، توسعه زیرساخت ها در مرز 2 کشور و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این استان با تجار افغانستان سرمایه گذاری مشترک انجام دهد.

والی سیستان و بلوچستان با اشاره به این که دانشجویان افغانستانی می توانند با کمترین هزینه در مراکز دانشگاهی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل شوند گفت: بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، هیچ مانعی برای تحصیل دانش آموزان افغانستانی در ایران وجود ندارد.

"علی اوسط هاشمی" همچنین تاکید کرد: مردم افغانستان می توانند از بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان هیرمند در نزدیکی مرز ایران و افغانستان برای درمان عزیزان خود استفاده کنند.

وزیر حمل و نقل افغانستان نیز در این دیدار گفت: گروه های مختلف مردمی به ویژه جوانان و دولت افغانستان از توسعه روابط با ایران به خوبی استقبال می کنند.

محمد الله بتاش افزود، ایران و افغانستان در سخت ترین شرایط در کنار یکدیگر بودند و همواره روابط بسیار خوبی میان دو کشور وجود داشته است.

وزیر حمل و نقل افغانستان با بیان این که این کشور همیشه به ایران امیدوار بوده و جمهوری اسلامی را دوست خود می داند، خاطر نشان کرد: هزاران نفر از مردم افغانستان در ایران بدون هیچ مشکلی به تحصیل پرداختند و اکنون درکشور خود مشغول به خدمت هستند.

بتاش همچنین با اشاره به این که آرزوی افغانستان دسترسی به آب های آزاد بود، گفت: بنادر چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران این فرصت را برای افغانستان به وجود آورده است.

 

کلیدواژه