وقوع جنایت جنگی علیه شیعیان در افغانستان
(last modified 1395-11-18T16:34:15+00:00 )
دلو 18, 1395 21:04 Asia/Kabul
  • وقوع جنایت جنگی علیه شیعیان  در افغانستان

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) در گزارشی اعلام کرد،افزایش حملات تروریستی به شیعیان و اماکن مذهبی آنان در سال ۲۰۱۶ ،جنایت جنگی است.

در این گزارش آمده است،میزان تلفات غیرنظامیان و حملات تروریستی به امکان مذهبی افغانستان در سال 2016 نسبت به سال گذشته‌ ، افزایش چشمگیری یافته است. براساس گزارش یوناما،تلفات شیعیان در افغانستان در سال گذشته میلادی 87 کشته و 291 زخمی بود در حالی که این رقم در سال 2015 ، 42 کشته و 14 زخمی بود.

در این گزارش با پیچیده توصیف کردن حمله به شیعیان به ویژه اقوام هزاره در کابل آمده است،این حملات جنایت جنگی است. یوناما در گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از این حملات تاکید کرده است، حملات افراد وابسته به گروه تروریستی داعش در سال 2016 نسبت به سال 2015 میلادی 10 برابر افزایش یافته است.

گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان درباره حملات به شیعیان و اماکن مذهبی که از نطر یوناما جنایت جنگی خوانده شده است،حاکی از عمق کینه توزی دشمنان به شیعیان در افغانستان است که روند فزاینده ای هم داشته است.

افزایش دو برابری شهدای شیعی در افغانستان در سال 2016 در مقایسه با سال گذشته ، حاکی از برنامه ریزی گروه های  تروریستی تکفیری برای هدف قرار دادن شیعیان در این کشور است. در ماه محرم چندین حمله به عزاداران حسینی از جمله به زیارتگاه کارته سخی و مسجد باقرالعلوم (علیه‌السلام) در کابل و عزاداران در مزار شریف انجام شد که ده‌ها عزادار در این حملات به شهادت رسیدند.

پیچیده توصیف شدن حملات به شیعیان در کابل از سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان نیز حاکی از  جنایات هدفمند تروریست ها و تکفیری ها علیه مردم شیعه این کشور است که باید در معادلات امنیتی دولت کابل به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

دولت افغانستان در چارچوب مسئولیت های خود ملزم به حفظ امنیت همه شهروندان و حفاظت از جان همه مردم از جمله جامعه شیعیان این کشور است . مقامات کابل باید توجه داشته باشند که هدف دشمنان اسلام،ایجاد جنگ و خشونت بین گروه های مختلف مذهبی است که می تواند موجب بروز بحران های جدید امنیتی در افغانستان بشود. دشمنان اسلام در دست کم شش سال اخیر درصدد ایجاد آشوب و جنگ میان گروه های مختلف مذهبی از جمله اهل تسنن و اهل تشییع در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان هستند .

در چنین شرایطی علاوه بر تکلیف دولت افغانستان برای تامین امنیت شیعیان،نقش رهبران مذهبی در ایجاد شناخت و روشنگری بیشتر برای مردم مسلمان این کشور از برنامه های دشمنان برای ایجاد درگیری های مذهبی،بسیار مهم است.

کلیدواژه