حوت 03, 1395 15:59 Asia/Kabul
  • با حضور اشرف غنی ، قرارداد طراحی و مهندسی «پروژه تاپی» امضاء شد

قرارداد کار عملی طراحی و مهندسی پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس،قرارداد کار عملی طراحی و مهندسی پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان (تاپی) در کاخ ریاست جمهوری افغانستان به امضا رسید.

«عبدالقیوم راشد»، رییس تصدی گاز افغانستان و «استافن»، رییس شرکتI.L.F ، قرارداد آغاز کار عملی طراحی و مهندسی پروژه تاپی را با حضور رییس جمهور افغانستان، سفرای ترکمنستان و پاکستان و اعضای کابینه دولت وحدت ملی به امضا رساند.

«محمد همایون قیومی» مشاور رئیس‌جمهور افغانستان در امور زیربنایی هنگام امضای این تفاهمنامه گفت که هدف پروژه تاپی نه تنها انتقال گاز از ترکمنستان است بلکه یک کریدور اقتصادی میان چهار کشور نیز به شمار می‎رود.

وی افزود: با امضای تفاهمنامه آغاز کار مهندسی این پروژه ملی و منطقه‌ای یک گام فراتر می‌گذاریم و این تفاهمنامه را امضا می‎کنیم.

«مراد امانوف» رئیس شرکت تاپی لمتد، در نشست خبری امضای تفاهمنامه اظهار داشت: پروژه تاپی نه تنها سود اقتصادی بلکه پیشرفت اقتصادی و ثبات اجتماعی در منطقه نیز را به همراه خواهد داشت.

حدود 5 ماه قبل، تفاهمنامه پروژه تاپی میان افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان امضا شد.

براساس این تفاهمنامه، گاز ترکمنستان از راه افغانستان و پاکستان به هند انتقال داده می‌شود.

با اجرای این پروژه، در 30 سال آینده، با ساخت 1700 کیلومتر خط برق، سالانه به مقدار 33 میلیارد متر مکعب گاز به پاکستان و هند صادر خواهد شد.

کلیدواژه