تأسیسات صحی آماج حملات همه طرف‌های درگیر در افغانستان
(last modified 1395-12-18T06:13:56+00:00 )
حوت 18, 1395 10:43 Asia/Kabul
  • تأسیسات صحی آماج حملات همه طرف‌های درگیر در افغانستان

دیده بان بررسی کودکان و بر خوردهای مسلحانه( واچ‎لیست) از افزاش تلفات کودکان در افغانستان، نگران است. این نهاد برای نُخستین بار، حکومت افغانستان را مسؤول حملات بر درمانگاه‎ها دانسته است.

به گزارش رادیو دری به نقل از طلوع،بر بنیاد گزارشی که از سوی این نهاد پخش شده است، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی، ۲۴۰ حمله از سوی طرف‎های درگیر جنگ افغانستان برمرکزهای پزشکی انجام شده‎اند.

سال پیش، ۳۰ درصد زخمیانی که به شفاخانه ایمر ایجنسی شهر کابل آورده شدند، کودکان بودند. اکنون نیز در این شفاخانه ده‎ها کودک در بستری بیماری، درد می‌کشند و بسیاری از این کودکان از ولایت‌های دور دست استند.

کودکانی هم هستند که کمتر از پنج سال دارند و میان مرگ و زنده‎گی دست و پنجه نرم می‎کند.

کندز، پکتیا،غزنی، میدان وردک کودکان از گوشه و کنار کشور برای درمان به این شفاخانه آورده می‎شوند. در بسیاری از ولایت‎ها، یا شفاخانه‎ها ویران شده‎اند و یا هم امکانات بسنده ندارند.

دیده بان بررسی کودکان و برخوردهای مسلحانه که مقر آن درنیویارک است، در گزارش گفته است که ۳۵ حمله از جملۀ ۲۴۰ حمله، از سوی نیروهای امنیتی افغانستان راه اندازی شده‎اند.

دین، هماهنگ کننده در شفاخانه ایمر ایجنسی شهر کابل گفت: «جنگ، گلوله‎ها و موشک‎ها، چشم ندارند... غیر نظامیان همواره از سوی طرف‎های درگیر آماج قرار می‎گیرند. به تازه‎گی یک کلینیک ما در سنگین، در شعله‎های جنگ به گونۀ کامل ویران شد. به ما می‌گویند که این حملات هدفمند نیستند، اما این نمی‎تواند توجیهی باشد.»

بر بنیاد آمارهای سازمان جهانی بهداشت، در افغانستان بیش از چهار و نیم میلیون تن نیازمند جدی خدمات بهداشتی استند.

بیش از دو میلیون آن، کودکان استند.