نامزد وزرای جدید افغانستان توسط اشرف غنی معرفی می‌شوند
(last modified 1395-12-25T13:22:32+00:00 )
حوت 25, 1395 17:52 Asia/Kabul
  • نامزد وزرای جدید افغانستان توسط اشرف غنی معرفی می‌شوند

رئیس مجلس نمایندگان افغانستان گفت: «محمداشرف غنی» به وی وعده داده است که نامزد وزرای جدید را به منظور کسب رای اعتماد نمایندگان معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس،«عبدالرئوف ابراهیمی» رییس مجلس نمایندگان افغانستان که در نشست امروز در مجلس صحبت می‌کرد گفت: در دیداری که روز گذشته با رییس جمهور داشته، غنی وعده داده که به تصمیمات مجلس احترام می‌گذارد.

ابراهیمی با اشاره به این که استیضاح و سلب صلاحیت وزرا از صلاحیت‌های ویژه مجلس است، افزود: در ملاقاتی که روز گذشته با رییس جمهور داشتیم در مورد وزرای سلب صلاحیت شده صحبت کردیم و غنی وعده داد که نامزد وزرای جدید را معرفی کند.

وی مشخص نکرد که نامزد وزرای جدید چه زمانی از سوی رییس جمهور معرفی خواهند شد اما گفت که غنی نسبت به تصمیم سلب صلاحیت مجلس حسن نیت نشان داده و بر همکاری میان سه قوه دولت تاکید ورزیده است.

هم اکنون، 10 وزارتخانه دولت توسط سرپرست اداره می‌شوند، 7 وزیر کابینه حدود 5 ماه پیش توسط مجلس نمایندگان به دلیل مصرف کم بودجه توسعه، رد صلاحیت و 3 وزیر کابینه هم استعفا داده‌اند.

پیش از این غنی رد صلاحیت 7 وزیر کابینه را نپذیرفته بود و روند استیضاح و رد صلاحیت این وزرا را غیر موجه خوانده بود.

اشرف غنی در این رابطه از دادگاه عالی خواستار تفسیر شده بود اما تاکنون موضع دادگاه عالی در این خصوص مشخص نشده است.

اما مجلس نمایندگان تاکید کرد که رد صلاحیت وزرای کابینه از صلاحیت های ویژه مجلس است و هیچ نهادی حق ندارد که این صلاحیت مجلس را به چالش بکشد.

این در حالی است که هم اکنون استیضاح سه وزیر امنیتی حکومت نیز در دستور کار مجلس است و پس از سال جدید 1396 مشخص خواهد شد که نمایندگان در قبال این وزرا چه تصمیم خواهند گرفت.

استیضاح وزرای امنیتی در نشست روز دوشنبه 7 حمل سال جاری در مجلس افغانستان گرفته شده است.

کلیدواژه