حمل 06, 1396 15:12 Asia/Kabul

اختلافات قومی و درگیری‌های ذات‌البینی در میان افراد مسلح غیر مسئول در غرب افغانستان از سالیان دور تاکنون وجود دارد و هر بار تلفات و خساراتی نیز به طرفین این نبردها وارد می‌شود.

در 24 ساعت گذشته در ولایت‌های بادغیس و غور و بر اثر همین اختلافات قومی، دستکم 8 تن کشته و 5 تن دیگر زخمی شدند.

«عبدالحی خطیبی» سخنگوی والی غور به رادیودری گفت: در این ولایت نیز افراد مسلحی حضور دارند که به دلیل مشکلات قومی سال‌هاست با هم درگیر هستند و بر اثر جنگ‌های بین آنان تا کنون تعداد زیادی از طرفین کشته و یا زخمی شدند.

خطیبی به درگیری هایی اشاره کرد که به دلیل همین اختلافات از چند روز گذشته تا کنون در ولسوالی «شهرک» جریان دارد.

وی با بیان یانکه این نبردها از سه روز گذشته تا کنون به دلیل اختلاف‌های میان گروهی، دو فرمانده مسلح محلی بنام‌های «ملا مصطفی» و «محسن» در روستای "مرغه" ولسوالی شهرک این ولایت آغاز شده، گفت، تا کنون 11 تن از 2 طرف درگیر کشته و زخمی شدند.
وی با اشاره بر اینکه هم اکنون درگیری میان این دو فرمانده مسلح غیرمسئول متوقف شده و احتمال آغاز دوباره آن نیز وجود دارد، افزود، نیروهای دولتی به دلیل مهار این درگیری‌ها هیچ اقدامی روی دست ندارند و به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌توانند به آن منطقه بروند.
ولسوالی شهرک غور در 135 کیلومتری غرب مرکز این ولایت موقعیت دارد و یکی از ولسوالی‌های ناامن این ولایت می‌باشد.

در همین حال از ولایت بادغیس در شمالغرب افغانستان نیز خبر می‌رسد که در پی یک درگیری قومی در این ولایت، 2 فرد مسلح غیر مسوول جان‌های خود را از دست دادند.
«ظاهر بهاند» سخنگوی والی بادغیس در گفت‌وگو بارادیودری این درگیری‌ها را نگران کننده دانست و گفت، «ارباب محمد عثمان» و «رئیس عمر» دو فرمانده مسلح غیرمسئول در ولسوالی «جوند» این ولایت هستند که از گذشته‌ها با یک‌دیگر اختلاف داشته و روز گذشته نیز درگیر شدند که تا کنون تعدادی کشته و زخمی از طرفین برجای مانده‌است.

بهاند با اشاره بر اینکه این نبرد میان دو فرمانده غیرمسئول در 10کیلومتری مرکز ولسوالی جوند رخ داده است، افزود، قرار است بزودی عملیات وسیعی پاک‌سازی در بخش‌های مختلفی از ولسوالی جوند راه‌اندازی شود و این مناطق از حضور افراد مسلح غیرمسئول نیز پاک‌سازی شود.

سخنگوی والی بادغیس اظهار داشت، درگیری‌ و اختلافات قومی از نگرانی‌های جدی در این ولایت  است  که عمدتا فرماندهان مسلح غیرمسئول به آن دامن می‌زنند.

مسئولان امنیتی در غرب افغانستان تاکید کردند، باید به دلیل پایان بخشیدن به این نابسامانی‌های اجتماعی علما و روحانیون نیز با مسئولان دولتی همکاری کنند و در خطبه‌های نماز و سخنرانی‌هایشان در این خصوص صحبت کنند.

دربادغیس و غور بیشترین افراد مسلح غیرمسئول حضور دارند که حتی نظامیان افغانستان نیز توان رویارویی با آنان را در بسیاری از بخش‌های این ولایات ندارند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.