حمل 26, 1396 08:35 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ تبعات منفی استفاده آمریکا از تسلیحات جدید و مخرب در افغانستان

 استفاده امریکا از بزرگترین بمب غیر اتمی جهان در افغانستان با واکنش منفی و گسترده محافل مختلف در افغانستان و سطح منطقه روبرو شده است. "حامد کرزی "رئیس جمهوری پیشین افغانستان با محکوم کردن این اقدام ، از مردم و مقامات افغانستان خواست  مانع  این گونه جنایات آمریکا شوند .

 کرزی تاکید کرد استفاده از بزرگترین بمب غیراتمی امریکا دراستان ننگرهار افغانستان جنگ علیه تروریسم  نیست؛ بلکه برای آزمایش تسلیحات جدید و خطرناک واشنگتن در این  کشور جنگ زده است.

ارتش آمریکا روز پنج شنبه بزرگترین بمب غیر اتمی خود را  در حومه شهر " آچین"  استان ننگرهار افغانستان آزمایش کرد که طی آن سی و شش نفر کشته شد ند .این بمب، که به آن «مادر تمام بمب‌ها» لقب داده اند ، حاوی 11 تن، تی ان تی است. ولایت ننگرهار اخیرا به محل تجمع و فعالیت گروه تروریستی داعش تبدیل شده است .

هر چند امریکا هدف از پرتاب این بمب را مقابله با داعش عنوان کرده است اما بسیاری از تحلیلگران سیاسی و امنیتی براین باورند که مقابله با تروریسم در افغانستان نیازی به بزرگترین بمب غیراتمی جهان ندارد.در زمان  حمله امریکا به افغانستان در سال 2001 که جمهوری خواهان در قدرت بودند ارتش امریکا هزاران بمب مختلف را در افغانستان بخصوص در کوههای "ترابورا" آزمایش کرد  و اکنون نیزکه جمهوری خواهان مجددا در امریکا به قدرت بازگشته اند آزمایش نسل جدید بمبهای غیراتمی خود را در افغانستان از سر گرفته اند.با توجه به این که امریکا و روسیه در حال اغاز دور جدید رقابت های خود در افغانستان هستند به نظر می رسد امریکا پس از حمله اخیر به سوریه اقدام به پرتاب بزرگترین بمب غیر اتمی خود در افغانستان  کرد تا قدرت ارتش امریکا در برابر روسیه  را به نمایش بگذارد .

این در حالی است که از بین بردن تروریسم در افغانستان و یا هر نقطه از جهان نه تنها نیازمند بمبهای بزرگ نیست بلکه کشتار غیر نظامیان و تشدید نفرت عمومی از امریکا در افغانستان به تقویت موقعیت گروههای تروریستی در این کشور کمک می کند .زیرا این گروهها با شعار انتقام از امریکا و بیرون راندن متجاوزان از افغانستان اقدام به جذب نیرو می کنند.امریکا در حالی در افغانستان از بزرگترین بمب غیر اتمی استفاده کرد که در شانزده سال اشغال نظامی این کشور اقدام جدی برای بازسازی و تقویت نیروی هوایی ارتش افغانستان  انجام نداد .

علاوه براین استفاده از این بمب ها در افغانستان نشان می دهد که امریکا این کشور را به آزمایشگاهی برای زرادخانه خود تبدیل کرده است .ظهور گروه تروریستی داعش در افغانستان فرصت مناسبی را برای امریکا فراهم کرد تا با افزایش نیروی نظامی خود ، به قدرت نمایی نظامی در منطقه مبادرت ورزد .

این در حالی است که حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین افغانستان ضمن انتقاد از افزایش نیروی نظامی امریکا در ان کشور ظهور گروه تروریستی داعش در افغانستان را با وجود حضور نظامی امریکا تردید آمیز دانست و تاکید کرد این گروه در کنار سایر گروه های شبه نظامی در افغانستان به عنوان ابزاری  جهت توجیه ادامه حضور نظامی و آزمایش نسل جدید بمبهای امریکا در ان کشور عمل می کنند.       

کلیدواژه