حمل 29, 1396 08:28 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ درخواست برای تخریب تاسیسات نظامی پاکستان در مرز افغانستان

معاون مجلس سنای افغانستان، انهدام فوری تاسیسات نظامی پاکستان در استان پکتیکا در مرز مشترک دو کشور را خواستار شد.

معاون مجلس سنای افغانستان، انهدام فوری تاسیسات نظامی پاکستان درولایت پکتیکا در مرز مشترک دو کشور را خواستار شد.
"محمد علم ایزدیار" این اظهارات را پس از آن بیان  کرد که تعدادی از نمایندگان مجلس سنای افغانستان  اعلام کردند نظامیان پاکستان به احداث پاسگاه در نقطه صفر مرزی در" انگوراده "در ولایت پکتیکا اقدام  کرده اند . 
این درحالی است که حدود هشت ماه قبل نمایندگان پکتیکا در مجلس نمایندگان افغانستان گفته بودند که نیروهای ارتش پاکستان در طول خط دیورند (مرز مشترک افغانستان و پاکستان)در ولسوالیهای انگوراده و برمل  تاسیسات نظامی احداث کرده اند.
قبل از این هم در ولسوالی گوشتی و همچنین در مرز تورخم درولایت ننگرهار،ارتش پاکستان تاسیسات نظامی احداث کرده بود  که به درگیری میان نیروهای دو طرف منجر شد.
احداث تاسیسات نظامی از جمله افزایش پاسگاه های مرزی پاکستان در مرز مشترک با افغانستان،از مسائلی است که دستکم در سه سال گذشته یکی از موارد تنش مرزی این دو کشور بوده است.
از نظر دولت و مجالس افغانستان،بخشی از تاسیسات نظامی پاکستان در نقطه صفر مرزی با آن کشور بنا شده است که این مسئله نقض تمامیت ارضی افغانستان محسوب می شود.
دولت کابل بارها اعلام کرده که بر اساس قوانین مربوط به خط مرزی دیورند،احداث هر گونه تاسیسات نظامی توسط پاکستان در نقطه صفر مرزی  و در داخل خاک افغانستان خلاف این قوانین است.
البته باید توجه داشت که موضع معاون مجلس سنای افغانستان درباره لزوم تخریب فوری پاسگاه های مرزی پاکستان، شامل آن دسته از تاسیسات نظامی این کشور است که با پیشروی نیروهای نظامی پاکستان در داخل خاک افغانستان احداث شده است. 
چنانچه تخریب تاسیسات نظامی پاکستان در نقطه صفر مرزی در دستور کار ارتش افغانستان قرار بگیرد،درگیری های نظامی احتمالی بین دو کشور تبعات منفی گسترده ای در مناسبات پر تنش آنان خواهد داشت.
استدلال پاکستان در افزایش تاسیسات نظامی خود در مرز مشترک با افغانستان،کنترل دقیق مرزها برای جلوگیری از تردد تروریست ها و همچنین مقابله با هر گونه تهدید احتمالی گروه های افراطی در خط مرزی دیورند است.
درچنین شرایطی است که بسیاری از کارشناسان،بر این باورند که افغانستان و پاکستان باید برای حل اختلافات مرزی خود با تشکیل کمیسیونی مشترک به گفتگو درباره مسائلی از جمله نحوه آرایش نظامی دو کشور بپردازند که به ویژه در ماه های اخیر موجب بروز تنش های جدی در مناسبات کابل و اسلام آباد شده است.
تنش و منازعه افغانستان و پاکستان در مرزهای مشترک که نتیجه تفاوت برنامه این دو کشور در مبارزه با تروریسم بروز یافته نشان می دهد که آنان با وجود مواجهه با یک تهدید مشترک تروریسم اما رویکرد متفاوتی در مقابله با پدیده افراط گرایی دارند.

تفاوت رویکرد کابل و اسلام آباد در مبارزه با تروریسم به خصوص در مرزهای مشترک، سبب شده تا اقدامات ارتش پاکستان و افغانستان در مرزها با اعتراض طرف مقابل روبرو بشود.

بنابراین، ضرورت دارد افغانستان و پاکستان  درباره چگونگی مبارزه با تروریسم در مرزهای مشترک به یک اجماع نظر برسند.

کلیدواژه