تفسیر؛برکناری نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب
(last modified Tue, 18 Apr 2017 08:47:57 GMT )
حمل 29, 1396 13:17 Asia/Kabul
  • تفسیر؛برکناری نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان در فرمانی احمد ضیاء مسعود نماینده ویژه خود در امور اصلاحات و حکومتداری خوب را برکنار کرد.

در فرمان کوتاه " محمد اشرف غنی" ، رئیس‌جمهوری افغانستان دربرکناری احمد ضیاء مسعود که از طرف دفتراشرف غنی منتشر شد، به اصل ۶۴ قانون اساسی افغانستان اشاره شده که اختیار عزل و نصب کارمندان ارشد دولتی را به رئیس جمهوری داده است.

"برکناری احمد ضیا مسعود " نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات و حکومت داری خوب توسط محمد اشرف غنی نشان می دهد که اختلافاتی جدی بین آنان وجود داشته است.

مسعود که سمت معاونت حزب جمعیت اسلامی افغانستان را هم در کارنامه سیاسی خود دارد، درجریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ این کشور برخلاف تصمیم این حزب درصف حامیان محمد اشرف غنی قرار گرفت.

احمد ضیاء مسعود در حالی از سمت خود در دولت وحدت ملی افغانستان برکنار شد که برخی منابع دراین کشور اعلام کردند که مسعود قرار بوده تا دو هفته آینده از سمت خود استعفا دهد.

علت تصمیم رئیس جمهوری افغانستان برای برکناری نماینده ویژه خود در امور اصلاحات و حکومتداری خوب می تواند ناشی از انتقادهای گسترده احمد ضیاء مسعود به سران دولت وحدت ملی این کشور به خصوص اقدامات و سیاست های محمد اشرف غنی باشد.

مسعود بارها در سخنرانی های خود گفته بود گروه هایی درافغانستان و ازجمله در درون دولت وحدت ملی این کشور تلاش دارند که یک حکومت دیکتاتوری ایجاد کنند.

برکناری احمد ضیاء مسعود توسط رئیس جمهوری افغانستان نشان داد که اشرف غنی که با انتقادهای گسترده از سوی مخالفان خود به خصوص درباره ضعف در تامین امنیت مواجه است،طرح انتقاد از سوی همکاران خود در دولت را نمی پذیرد.

محدود شدن صلاحیت ها و مسدود کردن زمینه برای اعمال اختیارات ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان که به منتقد سیاست های  اشرف غنی تبدیل شده است،از جمله مصادیق دیگری که نشان می دهد رئیس جمهوری این کشور تمایلی برای همکاری با افراد منتقد در درون دولت کابل  ندارد.

رویکرد رئیس جمهوی افغانستان در مواجهه با منتقدان خود در دولت وحدت ملی این کشورمی تواند بیش از پیش اشرف غنی را  در معرض انتقاد مخالفان  قرار دهد که  وی را به عدم تحمل منتقدان متهم می کنند.

باید توجه داشت که برکناری احمد ضیاء مسعود از سمت نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب ،می تواند به اختلاف ها بین اشرف غنی و حزب جمعیت اسلامی این کشور که خود را در نیمی از قدرت اجرایی در دولت وحدت ملی سهیم می داند،منجر بشود.

اگر چه احمد ضیاء مسعود بر خلاف نظر حزب جمعیت اسلامی افغانستان در کارزار انتخابات ریاست جمهوری این کشور وی از اشرف غنی حمایت کرد.

حزب جمعیت اسلامی در بیش از دو سال گذشته بارها اشرف غنی  را به دلیل نادیده گرفتن سهم این حزب در چینش مقامات و مسئولان ارشد ملی ومحلی افغانستان متهم کرده و حتی بخشی از این شرایط را ناشی از ضعف عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه این کشور ارزیابی کرده که عضو ارشد این گروه سیاسی است.