ثور 07, 1396 19:49 Asia/Kabul

دلبر نظری ، وزیر امور زنان افغانستان برگزاری نشست تخصصی وزرای امور زنان کشورهای اسلامی در مشهد مقدس را بسیار مهم و باارزش قلمداد کرد .

وزیر امور زنان افغانستان در گفتگو با خبرنگار رادیو دری گفت : برگزاری چنین نشست هایی با حضور وزرا و نمایندگان کشورهای اسلامی می تواند به اتخاذ برنامه واحد و منسجمی در راستای سیاست گذاریهای اجتماعی و خانوادگی منجر شود  و این یک اتفاق بسیار باارزش و نیکوست .

وی افزود، با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جهان سوم و از جمله افغانستان با مشکلات زیادی از قبیل فقر، ناامنی ، خشونت و بیسوادی مواجه هستند ، تدوین اینگونه کنفرانس ها می تواند راهکارهای عملی و مفیدی جهت توسعه برنامه های انسانی و انکشاف خانواده ها معرفی نماید .

وی افزود : از آنجا که خانواده نقش مهم و تاثیر گذاری در شکل گیری شخصیت افراد دارد ؛ لذا در قدم اول جهت انکشاف روابط انسانی و حل معضلات زنان و خانواده از این نهاد مقدس باید آغاز کرد و تلاش کشورهای اسلامی باید براین مبنا استوار باشد و از موفقیت های یکدیگر بیاموزند و راهکارهای منسجم و مدون در پیش بگیرند.

وزیر زنان افغانستان در ادامه به وضعیت حقوق زنان در افغانستان اشاره کرد و افزود : وضعیت زنان در افغانستان نسبت به سالهای قبل پیشرفتهای بسیار خوبی داشته است و امروزه تعداد بسیار زیادی از دختران افغان در دانشگاهها مشغول به تحصیل  می باشند و شمار زیادی از زنان در وزارت خانه ها ، پارلمان و ادارات دولتی مصروف خدمت هستند ؛ اما بازهم آنچنانکه شایسته توانمندی زن افغان هست ، او به حقوق خود دست نیافته و تلاش دولت وحدت ملی افغانستان و از جمله وزارت زنان این کشور در این راستا متمرکز می باشد .

ازدواج اجباری و زودهنگام دختران افغان هم از دیگر مسائلی بود که خانم نظری به آن اشاره کرده گفت : متاسفانه ازدواج زودهنگام دختران در افغانستان یک سنت دیرینه و ناپسندی است که دولت افغانستان در تلاش است تا به اصلاح آن بپردازد و در این راستا وزارت امور زنان افغانستان تفاهم نامه هایی با وزارت ارشاد، حج و اوقاف و همچنین وزارت معارف افغانستان به امضا رسانده تا این وزارت خانه ها درکنار دولت افغانستان به مبارزه با این پدیده ناپسند در افغانستان بپردازند .

وی افزود : پارلمان و رسانه ها هم می توانند در این راستا یاری گر وزارت امور زنان افغانستان باشد تا بتوانیم همه باهم با این عنعنه ناپسند به مبارزه برخیزیم و دختران افغان به حقوق اولیه و اساسی خود دسترسی پیداکنند.