ثور 16, 1396 17:28 Asia/Kabul
  • واکنش حزب جمعیت افغانستان به سخنان گلبدین حکمتیار

حزب جمعیت اسلامی افغانستان، از توافقتنامۀ صلح حکومت با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار استقبال کرده و در کنار آن از حزب اسلامى خواسته است تا از کاربُرد ادبیات کنایه آمیز به آدرس جمعیت اسلامی و مقاومت ملی، فاصله گرفته شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،حزب جمعیت اسلامی افغانستان امروز با نشر خبرنامه ای گفته است که ادبیات فضای سیاسی کنونی با ادبیات دوره جنگ های تحمیلی تفاوت بنیادین دارد و جمعیت اسلامی در این فضای جدید زندگی می کند.

از حزب اسلامی به رهبری انجینیر گلبدین حکمتیار نیز می خواهد تا از کاربرد ادبیات کنایه آمیز به آدرس جمعیت اسلامی و مقاومت ملی که مخالف روح جمعی فضای سیاسی کشور است، فاصله گرفته شود.

این در حالیست که گلبدین رهبر حزب اسلامی در جمعی از هوادارانش در کابل گفته بود که کودتاها، انحصار گرایی، تلاش برای حذف دیگران آن هم به کمک بیگانگان و اجنبی ها، عامل اصلی جنگ های خونین در افغانستان بود.

گلبدین همچنان در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود:" بیایید تعهد کنیم که رقابت های منفی را کنار می گذاریم، گذشته ها را فراموش می کنیم، برای حذف رقیب خود به بیگانگان پناه نمی بریم، سازش های ننگین با اجنبی ها را تحریم می کنیم و برای آبادی وطن یکجا می شویم".

اکنون حزب جمعیت اسلامی این گفته های گلبدین حکمتیار را کنایه برای خود میداند و در مقابل میگوید کهبه باور ما، اگر پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان، خود خواهی ها و تن دادن به خواست بیگانگان سبب جنگ تحمیلی نمی شد، شاهد لانه گیری تروریسم و ویرانی بیشتر کشور نمی بودیم و ده ها هزار انسان این سرزمین، به شمول شخصیت ها و رهبران نامدار احزاب و اقوام مختلف و هزاران تن از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به شهادت نمی رسیدند".

در بخش دیگر اعلامیه ای که از سوی حزب جمعیت اسلامی افغانستان به نشر رسیده ؛ این حزب در کنار پیشبرد پروسه صلح، به خلع سلاح همه گروه هایی که به این پروسه می پیوندند،تاکید کرده و افزوده است که دولت افغانستان باید این موضوع را به گونه جدی در نظر داشته باشد.