نگرانی از افزایش سرقت های مسلحانه در هرات
(last modified 1396-03-11T08:21:44+00:00 )
جوزا 11, 1396 12:51 Asia/Kabul

سرقت‌های مسلحانه، ترور و ناامنی در شهر هرات باری دیگر به کابوس شهروندان این ولایت مبدل شده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در همین هفته دستکم 4 مورد سرقت مسلحانه و ترور چندین تن از شهروندان هرات در اداره‌ی مبارزه با جرایم جنایی هرات به ثبت رسیده‌است.

افراد مسلح در ساعات مختلف شبانه روز به سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های عرضه‌ی مبایل و اجناس قیمتی وارد می‌شوند و پس از سرقت محل را ترک می‌کنند.

در بسیاری از این موارد صاحبان مغازه‌ها با دزدان تفنگ به دست درگیری شده و پس از تیراندازی‌هایی یکی یا چند تن از مردم محل کشته و زخمی می‌شوند.

این داستانی‌است که اخیرا به یکی از نگرانی‌های مردم و مسئولان دولتی در هرات مبدل شده‌است.

شورای ولایتی هرات با ابراز نگرانی از این وضعیت اعلام کرده‌است، در 2 ماه اخیر 19 مورد سرقت مسلحانه در این ولایت اتفاق افتاده‌است.

سه شنبه شب همین هفته و آن هم در منطقه‌ی «فرقه» در 4 کیلومتری دفتر کار والی هرات دزدان مسلح وارد فروشگاه مواد غذایی شدند و از مالک آن خواستند تا هرچه پول و اجناس قیمتی دارد را بدهد. اما صاحب فروشگاه مقاومت کرده‌ و در تیر اندازی افراد مسلح کشته شده‌است.

این رویداد و قضایای مشابه خشم مردم هرات را بر انگیخته‌است.

آنان نیروهای امنیتی را به بی کفایتی متهم کرده و از آنان خواسته‌اند به هر طریق ممکن امنیت را در شهر هرات تامین کنند.

هرات نشینان با انتقاد تند از مسئولان ارشد دولتی در این ولایت ادعا دارند که در برخی موارد شماری از مسئولان امنیتی نیز با سارقان مسلح هم‌دست هستند.

در گذشته نیز افزایش واقعات ترور و آدم ربایی مردم این ولایت را به ستوه آورده بود اما ظاهرا موارد متعدد دزدی‌های مسلحانه آن هم در روز روشن امنیت نسبی و شکننده‌ی ولایت هرات را کاملا از بین برده‌است.

«حبیب‌الرحمن پدرام» نماینده مردم هرات در شورای ولایتی نیز از افزایش موارد سرقت‌های مسلحانه و ترور شهروندان هرات نگران است و از مسئولان امنیتی می‌خواهد تا این معضل اجتماعی را ریشه یابی کرده و به دلیل تامین امنیت شهروندان وارد اقدام شوند.

با این حال مسئولان امنیتی ولایت هرات تاکید دارند: دولت افغانستان به دلیل مبارزه با عاملان چنین رویداد‌هایی برنامه‌های ویژه‌یی را روی دست گرفته است.

«عبدالاحد ولی‌زاده» سخنگوی قوماندانی امنیه‌ی ولایت هرات در گفت‌وگو با رادیودری با بیان اینکه موضوع سرقت‌های مسلحانه در یک جلسه‌ی ویژه با حضور فرماندهان ارشد امنیتی بررسی شده‌، گفت: اگر مسئولان نظامی در حوزه‌های امنیتی این ولایت کوتاهی کنند و از جلوگیری سرقت‌های مسلحانه ناتوان باشند از سمت‌هایشان برکنار خواهند شد.

نمایندگان مردم در شورای ولایتی و پارلمان افغانستان هشدار دادند که اگر مسئولان دولتی به دلیل تامین امنیت این ولایت اقدام اساسی را روی دست نگیرد با واکنش فعالان مدنی و اعتراضات گسترده‌ی  مردم روبرو خواهد شد.

کلیدواژه